Visa sökformulär

Anlita hantverkare

Om du ska renovera eller bygga om hemma kanske du behöver anlita en hantverkare. Hur ska jag veta vilken hantverkare jag ska välja? Att hitta rätt hantverkare är inte det lättaste, men nog så viktigt.

Den årliga boendemånaden

Västerås stads konsumentjuridiska rådgivare sätter årligen under en månad extra fokus på frågor som har med boendet att göra, eftersom det är en av de vanligaste frågorna till konsumentvägledningen. Syftet med boendemånden är att nå ut med information för att försöka förebygga så att hantverkartvisterna blir färre. I år pågår boendemånaden mellan den 14 mars och 14 april.

Frågorna vi får till konsumentvägledningen handlar ofta om reklamationer av olika slag, till exempel en konsument som är missnöjd med ett arbete som en hantverkare har gjort eller att hantverkaren dröjer med att färdigställa en tjänst eller att det råder otydligheter i vad man avtalat om vad som ska göras. Även frågor om priset för tjänsten, att det till exempel blivit dyrare än vad man avtalat, är vanliga frågeställningar.

Kvinna skruvar på något av trä.

I år samverkar vi under boendemånaden med kommunens energi- och klimatrådgivare som kan ge rådgivning om allt från hur man blir mer klimat­smart i sin var­dag till vilket som är det bästa sättet att värma upp huset. När du ska välja uppvärmningssystem kan du prata med din kommunala energi- och klimatrådgivare.

Boendemånadens två fokusområden

  • Konsumenttjänstlagen: skriv avtal.
  • Klimat- och miljötänk ur ett boendeperspektiv.

Skriftligt avtal förhindrar missförstånd. Det är viktigt med skriftliga avtal även om det inte är ett lagkrav. Se till att allt ni kommer överens om står i avtalet: pris, vad som ska göras, när arbetet ska vara klart, vad som händer om det inte blir klart i tid, förseningsvite. Allt ska vara på pränt för att undvika missförstånd. Det är en trygghet både för konsument och näringsidkare.

Längst ned på sidan hittar du en länk till ett standardavtal, hantverkarformulär, för hantverkstjänster.

Konsumenttjänstlagen gäller när du anlitar en hantverkare

När du anlitar en hantverkare, till exempel för att renovera badrummet så skyddas du av konsumenttjänstlagen. Det är bra att känna till vad lagen säger eftersom hantverkaren inte få ge dig sämre villkor. Reglerna är till stor del tvingande. Lagen säger bland annat att hantverkaren är skyldig att utföra arbetet på ett fackmässigt sätt. Det betyder att arbetet ska utföras på ett sätt som normalt förväntas av en professionell yrkesperson.

Reklamationsrätt för fel i upp till 10 år
Lagen reglerar också vad som gäller om det uppstår fel. För vissa arbeten i din bostad har du rätt att klaga på fel i upp till tio år.

Ett cirkapris får överstigas med max 15 procent
Har du fått ett fast pris får inte priset överstigas. Har du fått ett ungefärligt pris så får det överstigas med max 15 procent, om ni inte har avtalat om något annat.

Jämför hantverkare innan du väljer

Våra absoluta bästa tips är att jämföra och kolla upp hantverkaren noga innan du väljer vem du ska anlita. Ta in flera offerter och jämför. När du valt vem du vill anlita skriv ett avtal och var noga med att skriva in allt ni kommer överens om, betala inte i förskott eller eller för något arbete som inte är fackmässigt utfört eller inte stämmer överens med vad du och hantverkaren har kommit överens om.

  • Ta in offerter och jämför.
  • Skriv avtal med hantverkaren.
  • Betala inte i förskott.
  • Betala inte för något som inte är fackmässigt utfört eller som avviker ifrån vad ni avtalat om.

Kontakta oss gärna så berättar vi mer. Du kanske ska renovera ett badrum eller ett kök? Det finns mycket att tänka på som kan vara bra att få tips och råd om i förväg.

Kontakta oss

Konsumentjuridisk rådgivning

Kostnadsfri, opartisk och vägledande rådgivning för konsumenter och näringsidkare i Västerås.

Telefonnummer: 021-39 20 00 E-post: kjr@vasteras.se Postadress: Västerås stad, Konsumentjuridisk rådgivning, 721 87 Västerås. Besöksadress: Port-Anders gata 3, ingång T3. Endast tidsbokade besök på besöksadressen.