Visa sökformulär

Anlita hantverkare - våra bästa tips

Om du ska renovera  eller bygga om hemma kanske du behöver anlita en hantverkare. Det finns gott om hantverkare – både bra och dåliga. Hur ska jag veta vilken hantverkare jag ska välja? På den här sidan hittar du våra bästa tips.

Våra absoluta bästa tips är att kolla upp hantverkaren noga innan du väljer vem du ska anlita. Tag in flera offerter och jämför. När du valt vem du vill anlita skriv ett avtal och var noga med att skriva in allt ni kommer överens om, betala inte i förskott eller eller för något arbete som inte är fackmässigt utfört eller inte stämmer överens med vad du och hantverkaren har kommit överens om.

Kontakta oss gärna så berättar vi mer. Du kanske ska renovera ett badrum eller ett kök? Det finns mycket att tänka på som kan vara bra att få tips och råd om i förväg.

  • Skriv avtal med hantverkaren.
  • Betala inte i förskott.
  • Betala inte för något som inte är korrekt, fackmässigt utfört eller som avviker ifrån vad ni avtalat om.

En fullständig checklista på vad som är bra att kolla upp innan du anlitar en hantverkare samt broschyren Tips till dig som ska anlita hantverkare och ett exempel på hur ett hantverkaravtal kan se ut hittar du i nedan länkar.

Checklistalänk till annan webbplats
Tips till dig som ska anlita hantverkarelänk till annan webbplats
Hantverkarformulärlänk till annan webbplats

Tomte med julklappar

Konsumenttjänstlagen gäller när du anlitar en hantverkare

Konsumenttjänstlagen är den lagstiftning som gäller när en hantverkare utför tjänster åt dig som konsument. Det är viktigt att känna till vad lagen säger eftersom hantverkaren inte få ge dig sämre villkor, reglerna är tvingande.

Tio års reklamationsrätt på hantverksarbeten

En konsument har rätt att reklamera, ”klaga” på en tjänst utförd på fast egendom i tio år. Den lagstadgade reklamationsrätten är tvingande enligt konsumenttjänstlagens regler.

Läs mer om att anlita hantverkare och Konsumenttjänstlagens regler under denna länk: omboendelänk till annan webbplats

Boendemånad den 9 april-9 maj

Västerås stads konsumentjuridiska rådgivare sätter under en månad extra fokus på frågor som har med boendet att göra. Boendemånaden pågår under perioden 9 april - 9 maj. Du träffar oss på Drop-in i Stadshusetren på torsdagar klockan 15.00 - 16.00. Den 21 och 22 april klockan 11.00-15.00 finns vi på Bauhaus varuhus på Erikslund, kom gärna och besök oss.

Frågor om boende, till exempel om hantverkstjänster, är en av de vanligaste frågorna konsumentvägledningen får. Frågorna handlar oftast om reklamationer av olika slag, till exempel en konsument som är missnöjd med ett arbete som en hantverkare har gjort eller hantverkaren kanske är i dröjsmål med att färdigställa en tjänst. Under boendemånaden vill vi verka förebyggande för att hantverkartvisterna ska bli färre. Detta gör vi bland annat genom att informera om vad man som konsument bör ta reda på och kolla upp innan man anlitar en hantverkare. Vi rekommenderar också ett skriftligt avtal,  Hantverkarformulär 17, som vi skriver om ovan på denna sida, allt för att undvika missförstånd, det är en trygghet för både konsument och näringsidkare. Har du en fråga? Hör av dig till oss!

Kontakta oss

Konsumentjuridisk rådgivning

Rådgivning för dig som är konsument och näringsidkare i Västerås.

Telefonnummer: 021-39 20 00 E-post: kjr@vasteras.se Postadress: Västerås stad, Konsumentjuridisk rådgivning, 721 87 Västerås. Besöksadress: Port-Anders gata 3, ingång T3. Endast tidsbokade besök på besöksadressen.

Hjälpte informationen på denna sida dig?