Visa sökformulär

Snabbguide för en lyckad julhandel

Här hittar du konsumentvägledningens bästa tips om vad som gäller i julklappshandeln.

Handla julklappen på nätet

Näthandel inom EU

Näthandeln ökar och allt fler väljer att handla sina julklappar på nätet. Troligtvis kommer många julklappar handlas över nätet i år och det är därför extra viktigt att vara ute i god tid med att beställa klappen, för att hinna få leverans innan julafton. Har ni inte avtalat om något leveransdatum ska företaget leverera varan inom 30 dagar från det att du som konsumenten gjorde din beställning. Kontrollera företaget noga innan, till exempel att företagets namn, adress, telefonnummer och e-post finns på webbplatsen. Prova gärna också att kontakta företagets kundtjänst innan du handlar. Är det svårt eller lätt att få kontakt med företaget?

  • Titta efter trustmarks på webbplatsen. Vissa e-handlare är anslutna till exempelvis olika märkningssystem som ”Trygg e-handel” eller ”Certifierad e-handel”där handlaren förbinder sig att följa vissa regler.
  • Kolla upp vad totalpriset blir. Ingår porto, expeditionsavgift? Betala aldrig i förskott utan använd ett säkert sätt att betala och se till att ni kommer överens om en leveranstid så att du har varorna i tid före jul.
  • När du handlar på nätet har du 14 dagars ångerrätt (det finns undantag), det vill säga rätt att skicka tillbaka varan och få pengarna tillbaka om du har betalt varan. Var försiktig med att betala i förskott.
  • Ångerblanketten du kan använda dig av för att nyttja din ångerrätt ska ligga på företagets webbplats.

Konsumentverkets ångerblankettlänk till annan webbplats

Checklista för vad som gäller när du handlar på nätet inom EU, Hallå konsumentlänk till annan webbplats

Näthandel utanför EU

Om du beställer en vara från ett land utanför EU räknas det som en privatimport. Det betyder att du måste betala moms och ofta även tull och andra avgifter. Du har inte heller samma konsumentskydd som när du handlar en vara från ett EU-land.

Checklista för vad som gäller när du handlar på nätet utanför EUlänk till annan webbplats

Handla kemikaliesäkert på nätet

Många produkter du kan köpa på nätet utanför EU klarar inte kemikaliereglerna. Ett nordiskt projekt om e-handel visar att nästan åtta av tio produkter som köpts av företag utanför EU inte klarar kraven i de europeiska kemikaliereglerna. Vanliga brister var exempelvis att produkterna innehöll förbjudna ämnen som bly och bor. Vill du veta vad varan innehåller?

Läs mer om att hur du kan handla kemikaliesäkert på nätet på Kemikalieinspektionens webbplatslänk till annan webbplats

Tänk på att vissa utländska varor kan vara förbjudna i Sverige

Tänk på att varor som är tillåtna att sälja i andra länder kan vara förbjudna i Sverige. Kontrollera innan du beställer på nätet.

Förfalskningar

Varor som säljs på nätet kan vara förfalskningar. Var extra observant om priset på varan är orimligt lågt. Läs mer om piratkopior på Tullverkets webbplats.

Piratkopior, Tullverketlänk till annan webbplats

Öppet köp, bytesrätt och garanti

Om en fysisk butik vill erbjuda öppet köp, bytesrätt eller lämna en garanti är upp till butiken själv att bestämma. Som konsument är det därför bra att fråga innan du handlar. Som konsument, se till att all information du får muntligt står på kvittot, tillexempel om det öppna köpet eller bytesrätten är förenade med några villkor eller hur många dagar det är öppet köp och så vidare.

Öppet köp, bytesrätt och garanti är frivilligt, fråga innan du handlar. 

  • Öppet köp
  • Bytesrätt 
  • Garanti

Den klimatsmarta jultröjan

Textilier har stor påverkan på miljön, klimatet och hälsan. Du som konsument kan, genom dina val, göra mycket för att bidra till en mer hållbar textilkonsumtion. Handla begagnat eller nytt? Ta bilen, gå eller cykla till affären? Använd dina plagg längre tid och dela. Små förändringar gör stor skillnad, både för plånbok och miljö.

Det här kan du göra för att få en textilsmart garderob, Hallå konsumentlänk till annan webbplats

 Spara kvittot

Spara alltid kvitto och/eller kontokortsslip så att du kan bevisa i vilken affär varan är köpt, när du köpt den och till vilket pris.

Presentkort och tillgodokvitto

Presentkort kan bli värdelösa om butiken upphör, går i konkurs eller byter ägare. Om ingen tidsbegränsning anges på ett presentkort gäller det i tio år. Står det ett datum på presentkortet är det detta datum som gäller.

Fel på julklappen? Reklamera!

Konsumentköplagen är den lag som gäller när ett företag säljer varor till en konsument. Butiken får inte ge konsumenter sämre villkor än de som finns i lagen eftersom reglerna är tvingande. Lagen gäller även för begagnade varor och varor som säljs till sänkt pris.

Tre års reklamationsrätt på alla varor

En konsument har från inköpsdatum rätt att reklamera, ”klaga” på en vara som har ett ursprungligt fel i tre år. Den lagstadgade reklamationsrätten är tvingande enligt konsumentköplagen. Konsumentköplagens reklamationsregler gäller även för reavaror, tillexempel på mellandagsrean.

Garanti och reklamationsrätt är inte samma sak

Kom ihåg att den treåriga reklamationsrätten och garanti är två olika saker. En garanti är ett frivilligt åtagande, ofta ifrån tillverkaren. Läs i garantivillkoren vad garantin omfattar. Trots att garantitiden har gått ut kan det alltså finnas en reklamationsrätt kvar enligt konsumentköplagen.

Reglerna i Konsumentköplagen, Hallå konsumentlänk till annan webbplats

Tomte med julklappar

Kontakta oss

Konsumentjuridisk rådgivning

Rådgivning för dig som är konsument och näringsidkare i Västerås.

Telefonnummer: 021-39 20 00 E-post: kjr@vasteras.se Postadress: Västerås stad, Konsumentjuridisk rådgivning, 721 87 Västerås. Besöksadress: Port-Anders gata 3, ingång T3. Endast tidsbokade besök på besöksadressen.

Hjälpte informationen på denna sida dig?