Snabbguide för en lyckad julhandel
Konsumentvägledningens bästa tips inför julklappshandeln.
Handla julklappen på nätet
Näthandel inom EU
Näthandeln ökar och allt fler väljer att handla sina julklappar på nätet. Många julklappar kommer att handlas över nätet och det är därför extra viktigt att vara ute i god tid med att beställa klappen, för att hinna få leverans innan julafton. Har ni inte avtalat om något leveransdatum ska företaget leverera varan inom 30 dagar från det att du som konsumenten gjorde din beställning.
Kontrollera företaget noga innan, till exempel att företagets namn, adress, telefonnummer och e-post finns på webbplatsen. Prova gärna också att kontakta företagets kundtjänst innan du handlar. Är det svårt eller lätt att få kontakt med företaget?
- Titta efter trustmarks på webbplatsen. Vissa e-handlare är anslutna till exempelvis olika märkningssystem som ”Trygg e-handel” eller ”Certifierad e-handel”där handlaren förbinder sig att följa vissa regler.
- Kolla upp vad totalpriset blir. Ingår porto, expeditionsavgift? Betala aldrig i förskott utan använd ett säkert sätt att betala och se till att ni kommer överens om en leveranstid så att du har varorna i tid före jul.
- När du handlar på nätet har du 14 dagars ångerrätt (det finns undantag), det vill säga rätt att skicka tillbaka varan och få pengarna tillbaka om du har betalt varan. Var försiktig med att betala i förskott.
- Ångerblanketten du kan använda dig av för att nyttja din ångerrätt ska ligga på företagets webbplats.
Konsumentverkets ångerblankett
Checklista för vad som gäller när du handlar på nätet inom EU, Hallå konsument
Näthandel utanför EU
Om du beställer en vara från ett land utanför EU räknas det som en privatimport. Det betyder att du måste betala moms och ofta även tull och andra avgifter. Du har inte heller samma konsumentskydd som när du handlar en vara från ett EU-land.
Checklista för vad som gäller när du handlar på nätet utanför EU
Dropshipping - se till att du vet vem du handlar av!
Dropshipping är en affärsmodell som används av företag som säljer varor på nätet, men som saknar ett eget lager. Varorna skickas direkt till dig från företagets leverantör och inte från företaget du köper av. Det är vanligt att dessa typer av webbplatser marknadsförs på sociala medier. Denna leverantör kan vara baserad utanför EU. I de flesta fall är det företaget som sålt varorna till dig som är din avtalspart och den du till exempel ska klaga till om något blir fel. Ibland är det inte tydligt att det rör sig om dropshipping när du köper en vara på nätet. Men det finns några saker som kan tyda på att du handlar från ett företag som använder sig av dropshipping.
Läs mer om dropshipping på Konsumentverkets webbplats.
Handla kemikaliesäkert på nätet
Många produkter du kan köpa på nätet utanför EU klarar inte kemikaliereglerna. Ett nordiskt projekt om e-handel visar att nästan åtta av tio produkter som köpts av företag utanför EU inte klarar kraven i de europeiska kemikaliereglerna. Vanliga brister var exempelvis att produkterna innehöll förbjudna ämnen som bly och bor. Vill du veta vad varan innehåller?
Läs mer om att hur du kan handla kemikaliesäkert på nätet på Kemikalieinspektionens webbplats
Vissa utländska varor kan vara förbjudna i Sverige
Tänk på att varor som är tillåtna att sälja i andra länder kan vara förbjudna i Sverige. Kontrollera innan du beställer på nätet.
Förfalskningar
Varor som säljs på nätet kan vara förfalskningar. Var extra observant om priset på varan är orimligt lågt. Läs mer om piratkopior på Tullverkets webbplats.
Öppet köp, bytesrätt och garanti
Om en fysisk butik vill erbjuda öppet köp, bytesrätt eller lämna en garanti är upp till butiken själv att bestämma. Som konsument är det därför bra att fråga innan du handlar. Som konsument, se till att all information du får muntligt står på kvittot, tillexempel om det öppna köpet eller bytesrätten är förenade med några villkor eller hur många dagar det är öppet köp och så vidare.
Öppet köp, bytesrätt och garanti är frivilligt, fråga innan du handlar.
Den klimatsmarta jultröjan
Textilier har stor påverkan på miljön, klimatet och hälsan. Du som konsument kan, genom dina val, göra mycket för att bidra till en mer hållbar textilkonsumtion. Handla begagnat eller nytt? Ta bilen, gå eller cykla till affären? Använd dina plagg längre tid och dela. Små förändringar gör stor skillnad, både för plånbok och miljö.
Det här kan du göra för att få en textilsmart garderob, Hallå konsument
Spara kvittot
Spara alltid kvitto och/eller kontokortsslip så att du kan bevisa i vilken affär varan är köpt, när du köpt den och till vilket pris.
Presentkort och tillgodokvitto
Presentkort kan bli värdelösa om butiken upphör, går i konkurs eller byter ägare. Om ingen tidsbegränsning anges på ett presentkort gäller det i tio år. Står det ett datum på presentkortet är det detta datum som gäller.
Fel på julklappen? Reklamera!
Konsumentköplagen är den lag som gäller när ett företag säljer varor till en konsument. Butiken får inte ge konsumenter sämre villkor än de som finns i lagen eftersom reglerna är tvingande. Lagen gäller även för begagnade varor och varor som säljs på rea.
Tre års reklamationsrätt på alla varor
En konsument har från inköpsdatum rätt att reklamera, ”klaga” på en vara som har ett ursprungligt fel i upp till tre år. Den lagstadgade reklamationsrätten är tvingande enligt konsumentköplagen.
Garanti och reklamationsrätt är inte samma sak
Kom ihåg att den treåriga reklamationsrätten och garanti är två olika saker. En garanti är ett frivilligt åtagande, ofta ifrån tillverkaren. Läs i garantivillkoren vad garantin omfattar. Trots att garantitiden har gått ut kan det alltså finnas en reklamationsrätt kvar enligt konsumentköplagen.
Konsumentjuridisk rådgivning
Kostnadsfri, opartisk och vägledande rådgivning för konsumenter och näringsidkare i Västerås.
Postadress: Västerås stad, Konsumentjuridisk rådgivning, 721 87 Västerås.
Besöksadress: Port-Anders gata 3, ingång T3. Endast tidsbokade besök på besöksadressen.
Avvikande öppettider som semestrar och helger framgår av vår telefonsvarare.
Telefonnummer: 021-39 20 00
konsument@vasteras.se