Visa sökformulär

Trygg och säker

Ring 112 om du själv eller någon annan i din närhet är i en nödsituation där det är fara för liv.

Krisikon

Så får du viktig information vid en kris

När krisen är framme är det viktigt att du håller dig i säkerhet och informerad om händelsen.

Viktigt meddelande till allmänheten, VMA

VMA, Viktigt meddelande till allmänheten, är ett varningssystem som används vid olyckor, allvarliga händelser och störningar i viktiga samhällsfunktioner.

Du kan få VMA i flera olika kanaler:

  • via radio och tv
  • från Krisinformation.se via webb, app och i sociala medier
  • som notis i apparna Sveriges Radios SR Play och krisinformation.se.

I vissa fall kan du bli varnad genom:

  • talmeddelande till fast telefoni inom det drabbade området
  • sms till din mobil om den är registrerad, eller används, i det drabbade området.
  • Utomhusvarning med tyfoner. Varningssignalen är ett högt utomhuslarm som består av en 7 sekunder lång ihållande signal följd av 14 sekunders tystnad. Det ljuder under minst två minuter.
  • Om du nås av ett VMA ska du följa de uppmaningar som ges. Följ också händelsen i Sveriges Radio P4 eller på Krisinformation.se. Ring 113 13 (SOS Alarms informationsnummer) om du har frågor eller vill veta mer.

Gör så här när du hör VMA-signalen:

  • håll dig inomhus
  • stäng dörrar, fönster, ventiler och fläktar
  • lyssna på radio P4 Västmanland 100,5 MHz för att få mer information.
  • På SVT:s Text-TV sidan 599 där samma meddelande som läses i radio publiceras skriftligt.
  • För mer information vid ett VMA, ring ej nödnumret 112, ring istället informationsnumret 113 13 eller följ information på vår webbplats, krisinformation och facebook.

Läs mer om vad VMA är och hur det fungerar

Telefon

Det nationella informationsnumret 113 13 lämnar och tar emot information dygnet runt. Västerås stad har ett extra informationsnummer som vi öppnar om vi bedömer att krisen är allvarlig. Numret är 021-39 90 00. Dit kan du då ringa för att få svar på frågor om krisen. Vi samarbetar med länsstyrelsen, polis, räddningstjänst, region Västmanland och Mälarenergi.

Radio

SR P4 Västmanland, 100,5 MHz, är din viktigaste kanal när internet inte fungerar. Lyssna på radion för löpande information.

På SVT:s Text-TV sidan 599 publiceras samma meddelande som läses i radio skriftligt.

Facebook

Vi använder Västerås stads facebooksida för att informera om det vi vet och om det till exempel är något vi vill att du ska göra för att skydda dig under händelsen.

Följ Västerås stad på Facebooklänk till annan webbplats

Webben

Vi använder också stadens webbplats för att informera om en eventuell kris. Symbolen med cirkeln och utropstecknet används för att uppmärksamma dig på att något allvarligt har hänt. Vi använder endast symbolen vid kriser.

Andra sätt att få information vid en kris

Trygghetspunkter
Det finns 20 skolor som fungerar som trygghetspunkter där vi informerar om krisen. De fungerar även som värmestugor.

Läs mer om vart du hittar din närmaste trygghetspunkt

Appen Mitt Västerås
I Västerås stads app får du information om en eventuell kris. När du har laddat ner appen via App Store, Google Play eller Windows Phone Store, kan du välja att få informationen som notiser.

Länk till Google Play om du vill ladda ner appen Mitt Västerås till Androidlänk till annan webbplats
Länk till App Store om du vill ladda ner appen Mitt Västerås för iPhonelänk till annan webbplats
Länk till Windows Phone Store om du vill ladda ner appen Mitt Västerås för Windows Phonelänk till annan webbplats

Bra länkar
Krisinformation på webbenlänk till annan webbplats
Krisinformation på Facebooklänk till annan webbplats
Länsstyrelsen Västmanland, krisberedskap på webbenlänk till annan webbplats
Mälardalens Brand- och Räddningsförbund på webbenlänk till annan webbplats
Mälardalens Brand- och Räddningsförbund på Facebooklänk till annan webbplats
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap på webbenlänk till annan webbplats

För vem

Krisberedskap

Webbplatsen din säkerhet riktar sig till dig som privatperson. Webbplatsen ger dig redskap för att kunna agera på rätt sätt när olyckan eller krisen är framme genom bland annat tips på krisberedskap. Det vill säga hur du ska kunna klara sig utan viktiga samhällsfunktioner som exempelvis vatten, värme, el och transporter under en kortare tid.

På webbplatsen kan du också hitta och beställa broschyren "Om krisen eller kriget kommer". Det är Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB som driver DinSäkerhet.se.

Länk till Din säkerhets webbplatslänk till annan webbplats

Bild av framsidan till broschyren om kriget eller krisen kommer av MSB

 Om händelser hotar liv eller hälsa kan svenska myndigheter låta utrymma ett område eller en fastighet. Det är bara om det är mindre farligt att lämna området än att stanna kvar som en utrymning genomförs.

Västerås stad har utformat en folder med kompletterande information. Den är specifikt riktad till dig som västeråsare och berättar mer om de lokala förutsättningar som gäller i Västerås kommun. Här kan du också läsa mer om hur du kan förbereda dig inför och agera vid en utrymning. 

Länk till vår folder Är du beredd?PDF

Bild av framsida till foldern är du beredd av Västerås stad

Risker i Västerås

Västerås stad gör risk- och sårbarhetsanalyser för att överskåda vilka hot, risker och sårbarheter som finns i kommunen. På sidan Risker och sårbarheter i Västerås hittar du med information.

Länk till sidan Risker och sårbarheter i Västerås

Vill du engagera dig?

Tänk dig att det händer något allvarligt i kommunen. En stor olycka eller brand, plötslig översvämning, att vattnet blir förorenat eller någon annan så kallad extraordinär händelse. I sådana situationer finns det alltid människor som vill hjälpa till. Är du en av dem? Vi behöver dig - bli medlem i Frivilliga resursgruppen, FRG.

Läs mer på sidan Västerås frivilliga resursgrupp FRGlänk till annan webbplats

Bilden är tagen från en insats där frivilliga resursgruppen är engagerad. På bild syns två personer i reflexvästar som står och pratar.

Skyddsrum i Västerås

  • Antal skyddsrum i Västerås tätort 1 154
  • Antal skyddsplatser i Västerås tätort 137 132
Bild på skylt för skyddsrum vilket är en blå triangel på en orange bakgrund.

Märkningen för skyddsrum är en blå triangel på en orange bakgrund. Alla skyddsrum och byggnader med skyddsrum är märkta med skylten. 

Skyddsrum är till för att ge befolkningen ett fysiskt skydd i krig. Övergripande ansvarig för skyddsrum är MSB. Västerås stad ansvarar för kommunens stora befolkningsskyddsrum i Mariaberget med plats för 3500 personer.

I Sverige finns drygt 65 000 skyddsrum och ungefär sju miljoner skyddsplatser. Dessa skyddsrum finns spridda i vanlig bebyggelse och används i fredstid som helt vanliga lokaler. Det är respektive fastighetsägare som ansvarar för sitt skyddsrum.

Hos MSB kan du läsa mer och hitta närmaste skyddsrum.länk till annan webbplats

Skärmbild över msbs karta som visar vart det finns skyddsrum i Västerås.

Trygghetspunkter i Västerås

En trygghetspunkt är en mötesplats under kriser. Dessa skolor använder vi som trygghetspunkter under kriser när det är störningar i värme- och vattenförsörjningen, strömavbrott eller telefonavbrott.

  •  Bäckbyskolan, Välljärnsgatan 492
  • Nybyggeskolan, Bygatan 26
  • Fredriksbergsskolan, Rosenfinksgatan 4
  • Pettersbergsskolan, Pettersbergsgatan 39
  • Carlforsska gymnasiet, Sångargatan 1
  • Emausskolan, Långmårtensgatan 6
  • Skiljeboskolan, Säbygatan 2
  • Viksängsskolan, Viksängsgatan 23
  • Bjurhovdaskolan, Boplatsgatan 14
  • Irstaskolan, Ullvigatan
  •  Hökåsenskolan, Örtegrens väg
  • Tillbergaskolan, Källbovägen 6
  • Persboskolan, Karl IX:s väg 3–7
  • Dingtuna kyrkskola, Kyrkvägen
  • Önstaskolan, Daggrosgatan 2
  • Tortunaskolan, Holmstens väg 12
  • Orrestaskolan, Orrestavägen 14
  • Lövängsskolan, Lövängsgatan 4
  • Norra Vallbyskolan, Vallby Skolgata 2-4
  • Tegelviksskolan i Eskilstuna kommun, för boende i Kvicksund

Trygghetspunkterna är platser dit du kan gå för att få värme, vatten, varm mat, information, möjlighet att larma 112, besöka toalett, enklare sjukvård, övernattning eller stöd. Om vi behöver öppna trygghetspunkterna informerar vi om det på kommunens webbplats eller via P4 Västmanland 100,5 MHz.

Vem gör vad?

För felanmälan när du har fjärrvärme-, fjärrkyla eller vattenavbrott, ring:

  • Mälarenergi 021-18 19 00

Räddningstjänst

Mälardalens brand- och räddningsförbund, MBR ansvarar för brandkåren i Västerås. De har tre brandstationer i kommunen: Vallby, som är huvudstation, Brandthovda och Skultuna. MBR har också brandstationer i Kolbäck, Hallstahammar, Surahammar och Virsbo.

Mälardalens Brand- och Räddningsförbund på webben
länk till annan webbplats
Mälardalens Brand- och Räddningsförbund på Facebooklänk till annan webbplats

Strömavbrott

Om du har strömavbrott, kontrollera först säkringar och jordfelsbrytare. Kolla om grannarna också har strömavbrott. Om det är ett större elavbrott kan du få mer information om genom att lyssna på radio P4 Västmanland 100,5 MHz.

Här kan du ta del av driftstörningar från Mälarenergilänk till annan webbplats

För felanmälan när du har strömavbrott, ring:

  • Mälarenergis kunder 021-18 19 00
  • Vattenfalls kunder 020-82 58 58

Värmeavbrott

Om din bostad är utan värme finns det en hel del du kan göra för att slippa frysa. Se till att ha extra värmekällor, sovsäckar, filtar, tändstickor och värmeljus hemma. På Energimyndighetens webbplatslänk till annan webbplats och Civilförsvarsförbundets webbplatslänk till annan webbplats finns enkla råd om hur du hanterar ett värmeavbrott på bästa sätt.

För felanmälan när du har fjärrvärme-, fjärrkyla eller vattenavbrott, ring:

  • Mälarenergi 021-18 19 00

Vattenavbrott

Det kan hända att området där du bor blir utan dricksvatten och orsaken inte går att lösa snabbt. Om det händer kommer Mälarenergi att ställa ut tankar med nödvatten i de drabbade områdena.

Nödvatten under en kris

Nödvattnet är i första hand till för matlagning och dryck. Vi informerar om var stationerna finns på Västerås stads webbplats, Mälarenergis webbplats och i radio P4. Inom några timmar efter ett vattenavbrott ska vi kunna erbjuda 3–5 liter rent vatten per person och dygn. Det är bra om du är förberedd och använder nödvattnet så effektivt som möjligt.

Tips på hur du förbereder dig och sparar på vattnet när du har vattenavbrott:

  • Vattendunkar med skruvkork är bäst att hämta vatten i.
  • Lägg vattenfyllda PET-flaskor i frysen, fyllda till tre fjärdedelar. Fryst vatten håller sig friskt länge.
  • Toalettens vattenbehållare är en bra reserv. Den innehåller cirka åtta liter vatten som du enkelt kan rena genom att koka upp det. Det behövs ingen särskild koktid för att ta bort bakterier.
  • Rent vatten kan du spara många dagar i rena dunkar. Ställ dem där det är mörkt och svalt.
  • Till tvätt och disk kan du använda vatten från sjöar och större vattendrag.
  • I toaletten kan du spola med vilket vatten som helst.

Telefonavbrott

Se aktuell information om störningar och avbrott hos din teleoperatörer. Vid större störningar informerar vi via lokalradion P4 Västmanland, 100,5 MHz.

En del teleavbrott innebär att du inte kan nå larmnumret 112. Oftast berör ett teleavbrott inte det fasta telefonnätet och mobiltelefonnätet samtidigt eller alla operatörer. Prova därför en annan persons telefon så är chansen ganska stor att du kan nå larmnumret 112 via den. Fungerar inte det plocka ut ditt SIM-kort.

Om Västerås kommun drabbas av ett omfattande och längre telefonavbrott kommer Västerås stad upprätta möjlighet att larma 112 vid trygghetspunkterna i Västerås.

Internetavbrott

Se aktuell information om störningar och avbrott hos din tjänsteleverantör. Information om planerade driftavbrott i Fibras nät hittar du här www.fibra.se. Vid större störningar informerar vi via lokalradion P4 Västmanland, 100,5 MHz. 

Så här jobbar vi

Så här jobbar vi

Om och när något händer är vi förberedda för att hantera krisen. Vi övar olika krisscenarier regelbundet. Västerås stad har det övergripande ansvaret för att hantera samordning av samhällsstörningar i kommunen.

Krisövning elavfall

Vad händer när ett samhälle blir utan elektricitet? Det är 27 minusgrader ute. Ihärdig och kraftig kyla har under flera dagar gjort att hela Sveriges elförsörjning har slagits ut. Vad gör vi? Det scenariot var grunden för en stor övning som genomfördes 2010 med deltagare från Västerås stad, Mälarenergi, räddningstjänsten, polisen, landstinget, näringslivet och frivilliga organisationer. Händelseförloppet och vilka konsekvenser det kan få för medborgare och viktiga samhällsfunktioner beskrevs i tre filmer.

Läs mer om övningen och ta del av filmerna på övningens egna webbplatslänk till annan webbplats

Vi arbetar för att Västerås ska bli en tryggare och säkrare stad. Det finns flera brottsförebyggande råd, grannsamverkan i bostadsområden och verksamhet med polisvolontärer.

Här hittar du information om brottsförebyggande arbete

Krisstöd i Västerås

När det uppstår kriser i Västerås erbjuder vi stöd till de som drabbas och deras närstående, oavsett om de bor i kommunen eller inte. Stödet handlar om både psykiskt stöd och om praktiska saker som kläder, mat och tak över huvudet. Krisstöd hjälper under en kris, till med samma saker som socialtjänsten och socialjouren gör till vardags. Krisstöd ger psykologiskt och socialt stöd vid stora olyckor och katastrofer. Det gäller både de som är direkt drabbade, till exempel överlevande och närstående och de som är indirekt drabbade.

Det är vanligtvis räddningsledare eller polis som initierar en krisstödsinsats. Krisstödet möter de drabbade och hjälper dem på ett stödcenter. Krisstödet ska även upprätta informations- och stödcentrum samt samverka med övriga organisationer som berörs av händelsen.

Om du blivit drabbad av till exempel en brand och behöver krisstöd, kläder, mat och tak över huvudet kan du få hjälp av socialtjänsten eller socialjouren. I första hand bör du kontakta ditt försäkringsbolag.

Kontaktuppgifter och telefontider till socialjourenlänk till annan webbplats

I en broschyr har vi samlat information till dig som har varit med om en allvarlig händelse och kan vara i behov av krisstöd. Länken till broschyren hittar du här nedan.

Länk till vår broschyr Till dig som varit med om en allvarlig händelsePDF

KONTAKTA OSS

Västerås stad trygghet och säkerhet

´Telefonnummer: 021-39 00 00





E-post till kommunen betraktas normalt som en allmän handling enligt tryckfrihetsförordningen. Det innebär bland annat att den är offentlig och att allmänheten och massmedierna har rätt att ta del av innehållet. E-post till våra myndigheter registreras precis som vanlig post hos respektive myndighet. Därefter sänds den vidare till den enhet eller person som berörs.

Uppgifterna du fyller i här och sedan sänder in till oss kommer att skickas i okodad form över Internet.

Tänk på sekretessen; skicka aldrig konfidentiella uppgifter. I dessa fall ber vi dig kontakta oss på telefon.
Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter.

Viktigt meddelande till allmänheten (VMA)

Om det sker olyckor och allvarliga händelser där allmänheten kan vara i fara använder myndigheterna viktigt meddelande till allmänheten, VMA, som är ett varningssystem. Vanligtvis förmedlas VMA via radio och tv. Men vid riktigt allvarliga händelser används även utomhusvarningssystemet för viktigt meddelande, även kallad Hesa Fredrik. Utomhusvarningssystemet kan användas för beredskapslarm och flyglarm om Sverige skulle råka i krig.

Varningssignalen är ett högt utomhuslarm som består av en 7 sekunder lång ihållande signal följd av 14 sekunders tystnad. Det ljuder under minst två minuter. Vi sänder larmet omedelbart om det finns allvarliga risker. Det finns signalhorn i tätorterna Västerås, Tillberga, Irsta, Kvicksund och Hökåsen. Dessa fungerar även om till exempel strömmen går.

Bild på två varningstutor med blå himmel bakom

Foto: Paul Wishart

När faran är över sänds en 30 sekunder lång signal. Vi testar varningssystemet fyra gånger om året: klockan 15.00 den första helgfria måndagen i mars, juni, september och december.

Allmänheten kan uppmärksammas om VMA på flera sätt. Om du laddar ner appen Krisinformation från MSB till din Smartphone kan du ta emot VMA-meddelande som push-notiser.

  • Varning genom ett talmeddelande från nummer 010-474 55 00 till fast telefoni inom det drabbade området.
  • Varning genom ett sms till mobiler som är adressregistrerade i det drabbade området.
    VMA via sms är en kompletterande tjänst. Det är den aktör som begär VMA som utifrån varje enskild händelse avgör om tjänsten ska nyttjas.
  • Varning genom ett sms till mobiler som befinner sig i området. Detta sker genom positionering av mobiltelefoner. Det är den aktör som begär VMA som utifrån varje enskild händelse avgör om tjänsten ska nyttjas.

Varningssystem vid krigsfara och krig

Om Sverige skulle hamna i ett läge av krigsfara eller krig används ett varningssystem för att du snabbt ska kunna söka skydd undan exempelvis ett flyganfall. Varningar kan utfärdas med hjälp av utomhuslarm och information i Sveriges Radio.

Förvarning - en del av befolkningsskyddet

I det så kallade befolkningsskyddet ingår bland annat skyddsrum och olika system för att varna befolkningen vid krigsfara och krig. För att du ska veta att du snabbt måste ta dig till ett skyddsrum eller annat skyddande utrymme behöver du få en förvarning. En förvarning kan gå ut via Sveriges Radio eller med hjälp av utomhusvarningssystemet. Via dem kan kommunen sända signalerna för beredskapslarm och flyglarm.

Beredskapslarm vid omedelbar krigsfara eller krig

Signalen för beredskapslarm (signal 30 sekunder - uppehåll 15 sekunder) är ett sätt för regeringen att meddela att det råder omedelbar krigsfara eller att landet är i krig. Det är regeringen som beslutar om det råder omedelbar krigsfara eller krig, beroende på läget i landet och i omvärlden.

Om du hör signalen för beredskapslarm ska du omedelbart gå inomhus och lyssna på Sveriges Radio P4. Förbered dig på att kunna lämna bostaden med det allra viktigaste: varma kläder, något att äta och dricka samt id-handlingar. Om du är krigsplacerad ska du omedelbart bege dig till den plats du har fått besked om.

Flyglarm vid närstående flyganfall

Om det militära försvaret upptäcker ett hotande luftangrepp kan signalen för flyglarm användas (signal två sekunder - uppehåll två sekunder, under en minut) för att varna befolkningen. Om du hör signalen ska du omedelbart söka skydd, exempelvis i närmaste skyddsrum eller i ett annat skyddande utrymme.

Faran över

När faran är över ljuder en oavbruten signal i 30 sekunder. Om du befinner dig i ett skyddsrum eller i ett annat skyddande utrymme kan du lämna det.

Kartbild över var VMA-sirenerna är placerade i Västerås kommun.

Kartbild över var VMA-sirenerna är placerade i Västerås kommun och Kvicksund.

Hjälpte informationen på denna sida dig?