Frågor och svar Ukraina

Här finns information om bland annat vilket Västerås stads ansvar är kopplat till människor som flyr kriget i Ukraina. Vissa svar är det andra aktörer som är ansvariga för. Då har vi länkat till den aktören.

This page contains frequently asked questions about the situation in Ukraine. For information in other languages, click on OTHER LANGUAGES in the top right corner of the website. Use Talande webb and Google to translate the website.

Ця сторінка містить часті запитання про ситуацію в Україні та обов’язки штату Вестерос. Щоб отримати інформацію іншими мовами, натисніть ІНШІ МОВИ у верхньому правому куті веб-сайту. Використовуйте Talande webb і Google для перекладу веб-сайту.

Інформація від Шведського міграційного агентства для осіб, які прибувають до Швеції з України.

Infor­ma­tion from the Swedish Migration Agency

Det är Migrationsverket som har ansvaret för mottagandet av människor som söker asyl. När personer fått uppehållstillstånd går ansvaret över till kommunerna. Det är Migrationsverket som anvisar till kommunerna utifrån fördelningstalen som bestäms gemensamt mellan Migrationsverket, länsstyrelsen och kommunerna.

Massflyktsdirektivet är däremot ett delat ansvar mellan kommun och Migrationsverket. När Migrationsverket fattat beslut om massflykt bär kommunerna ansvaret för boendet. Massflyktsdirektivet innebär att ukrainska medborgare eller de som har skyddsstatus i Ukraina och har lämnat landet som en följd av den ryska invasionen kan få ett tidsbegränsat uppehållstillstånd i Sverige.

Alla skolbarn har rätt till skola, förskolebarn har rätt till förskola. Däremot har barnen som tillhör massflyktsdirektivet inte skolplikt och behöver inte gå i skolan. Detta gäller alla årskurser. Migrationsverket har fortfarande ansvar för ekonomi och rätten till vistelse i Sverige. Skolbarnen får stöd enlig Lagen om mottagande av asylsökande (LMA), precis som andra asylsökande. Samma ersättning gäller för asyl och massflykt.

Läs mer på Migrationsverkets hemsida

Västerås Stad har en ständig dialog med Migrationsverket om hur vi på bästa sätt kan organisera oss för ett ordnat och effektivt flyktingmottagande genom att hitta bra lösningar. Västerås Stad bosätter endast personer enligt massflyktsdirektivet som Migrationsverket anvisat till Västerås.

Under 2022 tog Västerås emot 225 personer från Ukraina som anvisats och idag bor utspritt i kommunen på olika boenden.

Under 2023 förväntas Västerås ta emot ytterligare ca 60 personer.

Många av frågorna kring detta hanteras av Integrationsenheten. På enheten finns medarbetare som talar både ukrainska och ryska. De finns på plats och erbjuder flyktingarna bland annat vägledning i det svenska samhället.

Telefon: 021-39 80 95
Besöksadress: Port Anders gata 3

Det är en öppen mottagning. Du behöver inte boka tid.
Öppettider:

Måndag: 8.00-12.00 och 13.00-16.00
Onsdag: 8.00-12.00 och 13.00-16.00
Fredag: 8.00-12.00 och 13.00-16.00

Det är många som vill engagera sig just nu för de människor som kommer från Ukraina på flykt från kriget. Här finns information om vad som gäller.

Migrationsverket

Migrationsverket är ansvarig för många frågor kring människor på flykt, det kan du läsa mer om på Migrationsverkets webbplats.

Migrationsverket

Bostäder

Migrationsverket eller kommunen har inte möjlighet att placera asylsökande i privatpersoners bostäder. En människa på flykt som kommer till Sverige kan välja att bo privat ifall detta arrangeras på eget initiativ. Migrationsverket uppmanar privatpersoner att vända sig till lokala hjälporganisationer.

Här finns information från Migrationsverket om bostäder.

Många av frågorna kring detta hanteras av Integrationsenheten.

Telefon: 021-39 80 95
Besöksadress: Ingenjör Bååths gata 47. Ingång T6, Våning C

Det är en öppen mottagning. Du behöver inte boka tid.
Öppettider:

Måndag: 8.00-12.00 och 13.00-16.00
Onsdag: 8.00-12.00 och 13.00-16.00
Fredag: 8.00-12.00 och 13.00-16.00

Hjälporganisationer

De finns flera hjälporganisationer i Västerås som du kan engagera dig genom. Du kan söka efter dem på internet.

Västerås stads Frivilliguppdrag

Vi i Västerås stad hanterar frivilliguppdrag i form av familjehem, stödfamiljer, kontaktpersoner och gode män. Vi behöver alltid fler som vill hjälpa till. Vad uppdragen innebär kan du läsa om här:

Frivilliguppdrag


Västerås stad samordnar generellt inte frivilliga engagemang eller engagemang som organisationer genomför eller vill genomföra i samband med situationen i Ukraina. Vi uppmuntrar dock engagemang och hänvisar till organisationer som jobbar med stöd till Ukraina, frivilligorganisationer och/eller privata initiativ. Några av organisationerna som du kan engagera dig genom finns samlade hos Volontärbyrån.

Volontärbyrån - vill du stödja människorna i Ukraina, så kan du hjälpa

Ласкаво просимо до Швеції і Вестеросу.

Ми постараємося подбати про вас найкращим чином. Тут ви знайдете інформацію про те, яку підтримку ви можете отримати від державних служб Швеції. Зокрема від муніципалітету Вестерос.

Міграційна служба Швеції

Міграційна служба несе відповідальність за прибулих до Швеції.

Контактні дані державних служб Швеції

Міграційна служба Швеції

www.migrationsverket.se/english

Телефон: +46 771 235 235

Посольство України

Телефон: +46 8 522 28 400 або +46 8 522 28 401

Ел. пошта: emb_se@mfa.gov.ua

Муніципалітет Вестерос

У Швеції муніципалітети відповідають за наступне:

  • Шкільна освіта
  • Медична допомога і підтримка
  • Навчально-розважальні заходи
  • Дорожній рух і вулиці

Ви можете зв'язатися з муніципалітетом Вестерос по телефону 021-39 00 00 або через ел. пошту kontaktcenter@vasteras.se

Муніципальні служби працюють з понеділка по п'ятницю з 8.00 до 16.30.

Додаткову інформацію ви можете знайти на сайті vasteras.se. Ви можете отримати інформацію різними мовами, натиснувши на кнопку Other Languages у верхній частині головної сторінки.

Інструкція для перекладу тексту на інтернет сторінці vasteras.se Pdf, 269 kB.

Діти

Місто Вестерос відповідає за близько 120 ігрових майданчиків в муніципалітеті. Запрошуємо ваших дітей відвідати їх. На нашому сайті є карта з дитячими майданчиками.

https://vasteras.se/uppleva-och-gora/idrott-motion-och-friluftsliv/lekplatser.html

Бібліотеки

У Вестеросі є бібліотеки, які ви можете відвідати. Тут ви знайдете інформацію про бібліотеки:

https://vasteras.se/uppleva-och-gora/bibliotek.html

Інша корисна інформація

Поліція і швидка допомога

У разі небезпеки для життя і безпеки телефонуйте 112. Ви будете говорити з оператором служби надзвичайний ситуацій, який зв’яжеться з службою порятунку, поліцією або швидкою допомогою

Здоров'я

За медичною допомогою вам слід звернутися в Регіон Вестманланд (Region Västmanland).

Information on how to seek healthcare in english (1177.se)

Їжа:

Якщо ви хочете знайти найближчий продуктовий магазин у Вестеросі, ви можете скористатись пошуком у Гугл з пошуковим запитом Mataffärer i Västerås.

Аптеки

Якщо ви хочете знайти найближчу аптеку в Вестеросі, ви можете скористатись пошуком у Гугл з пошуковим запитом Apotek i Västerås.

Транспорт

Автобуси

Служба громадського транспорту Вестеросу називається VL. Ви можете знайти інформацію за адресою www.vl.se .

Залізна дорога

У Вестеросі є залізнична станція. Це називається Västerås centralstation. Ви можете забронювати поїздку на поїзді через сайт www.sj.se.


Безкоштовний проїзд на громадському транспорті для українців які отримали статус біженця (Massflykt)
Вестерос муніципалітет надає біженцям з України безкоштовний проїзд на громадському транспорті.


Що таке проїзний квиток?

Це є проїзний квиток який надав можливість на необмежену кількість поїздок до 17 вересня 2022 року. Діти молодші 7 років не потребують квитка.


Як отримати проїзний квиток?

Проїзний квиток можна отримати в міському будинку(Stadshusets Entré).

Обов’язково мати при собі посвітку на тимчасове проживання, та документ який підтведжує особу (це може бути паспорт або водійське посвідчення).
Проїзний квиток є персональним.
Важливим є зберегти номер проїзного квитка.


Де діє проїзний квиток?

Проїзний квиток є дійсним в Вестероському муніципалітеті. Дійсний по лініях:1-7, 14,15, 21-25,31,32 та 36.


Чи може декілька пасажирів використовувати проїзний квиток?
Ні.

Що робити при втраті проїзного квитка?

Якщо втраті проїзного квитка , він буде анульований. Для того ,щоб ніхто інший не зміг його використовувати .Для відновлення проїзного квитка потрібно звернутися , за тією ж адресою та вказати номер проїзного квитка.

Welcome to Sweden and Västerås. We will try to take care of you in the best way. Here you get information about what support you can get from authorities in Sweden. Among other things about the municipality of Västerås, called Västerås stad.

The Migration Agency

In Sweden, the Migration Agency (Migrationsverket in Swedish) is the authority that considers applications from people who seek protection from persecution, want to take up permanent residence in Sweden, or become Swedish citizens.

The Migration Agency

Västerås stad – the municipality of Västerås

In Sweden, what is called a municipality is responsible for, for example:

  • School
  • Care and support
  • Leisure activities
  • Traffic and streets

In the city of Västerås the municipality is called Västerås stad. You will get in touch with Västerås stad via telephone 021-39 00 00 or e-mail kontaktcenter@vasteras.se

The opening hours of Västerås stad are 8.00 to 16.00 Monday to Friday.

Information is available here on our website vasteras.se. You can translate all information on our website by clicking on Other Languages ​​at the top of the website.

Other things that are good to know

Children and playgrounds

Västerås stad is responsible for about 120 playgrounds in the municipality. Here on our website there is a map with the playgrounds. You are welcome to visit them.

Playgrounds

Libraries

We have a number om libraries that you are welcome to visit.

Libraries

Police and ambulance

If you are in acute danger, call 112. Then you will talk to an alarm operator who alerts the Emergency Services, Police or ambulance.

Health

If you are seeking medical care, you should contact Region Västmanland:

https://www.1177.se/en/Vastmanland/other-languages/other-languages/soka-vard/soka-vard-om-du-ar-asylsokande-eller-papperslos---andra-sprak/

Food

If you want to find the nearest grocery store in Västerås, you can google “Mataffärer i Västerås”.

Pharmacy

If you want to find the nearest pharmacy in Västerås, you can google “Apotek i Västerås”.

Transportation

Buses

When you travel collectively in Västmanland, you travel with VL. On VLs website you will find timetables and other traffic information about public transport in both Västerås and Västmanland. Startsida - VL

For information and tickets: download the app "VL" to your smartphone (available in English)

Trains

There is a train station in Västerås, called Västerås centralstation. It is located at Södra Ringvägen in Västerås. From there you can easily travel by train to for example Stockholm.

For booking train tickets: www.sj.se

Contact information for Swedish authorities

Swedish Migration Agency (Migrationsverket)

www.migrationsverket.se/english

Phone number: +46 771 235 235

Embassy of Ukraine

Phone number: +46 8 522 28 400 or +46 8 522 28 401

E-mail: emb_se@mfa.gov.ua

Swedish Civil Contingencies Agency (MSB)

www.msb.se/en/

Phone number: +46 771 240 240

På krisinformation.se finns samlad korrekt information om kriget i Ukraina och länkar där du kan få veta mer.

Kriget i Ukraina

Västerås stad ansvarar bland annat för att se till så att våra verksamheter i samhället kan fortsätta fungera. Till exempel ansvarar vi för att äldreomsorg, skola, gator och annat inom det kommunala uppdraget i möjligaste mån ska fortsätta att fungera som vanligt.

Vi ansvarar även för att bidra till trygghet och omhändertagande vid allvarliga kriser.

Trygg och säker

Västerås stad gör risk- och sårbarhetsanalyser för att se vilka hot, risker och sårbarheter som finns i kommunen. Utifrån de analyserna genomförs åtgärder.

Risker och sårbarheter

Om du tycker att det är obehagligt som läget är finns det många aktörer i samhället som kan du kan kontakta för stöd. På Krisinformation.se finns bra länkar till dem.

Stöd vid oro

Om du letar information om hur du kan prata med barn till exempel om kriget finns det på krisinformation.se en särskild sida med stöd för samtal med barn och unga om oro och frågor som kanske väckts av kriget i Ukraina.

Lilla krisinfo

Förskola för barn 1-5 år

Förskolan är till för barn från ett års ålder. Utbildningen i förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande. I Västerås kommun är det Västerås stads Kontaktcenter som du tar kontakt med för att få hjälp med att söka plats i förskolan. Rätten till förskola gäller barn som har tidsbegränsat uppehållstillstånd med tillfälligt skydd eller som är asylsökande. Det gäller även barn som inte har fått fullständigt personnummer. Blankett för ansökan finns i stadshuset. Du kan komma till stadshuset och få hjälp att fylla i blanketten eller ta kontakt och få blanketten skickad till ditt boende. En plats i förskolan ska erbjudas inom fyra månader om du söker en kommunal förskola. Du betalar en avgift baserad på din inkomst när ditt barn går i förskola. Från höstterminen det år barnet fyller tre år erbjuds allmän förskola tre timmar per dag som är avgiftsfri.

Om förskola

Öppen förskola
Västerås stad erbjuder också öppen förskola. Öppna förskolan är en mötesplats där du och ditt barn kan lära känna andra barn och vuxna, trivas och ha roligt tillsammans. Den är avgiftsfri och ingen inskrivning eller förhandsanmälan behövs.

Om öppen förskola

Västerås stads Kontaktcenter
E-postadress: kontaktcenter[at]vasteras.se
Telefonnummer: 021-39 00 00, knappval 2, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Besöksadress: Stadshuset, Fiskartorget

Grundskola för barn 6-16 år

I Sverige har alla barn har rätt att gå i skola. Rätten till grundskola gäller även barn som har tidsbegränsat uppehållstillstånd med tillfälligt skydd eller som är asylsökande. Det gäller också barn som inte har fått fullständigt personnummer. I Västerås kommun är det mottagningsenheten Origo som hjälper nyanlända barn mellan 6-16 år att börja i grundskolan. Ring eller mejla Origo och berätta att du har ett barn som vill gå i grundskola, så hjälper de dig.

Mottagningsenheten Origo
E-postadress: origo[at]vasteras.se
Telefonnummer: 021-39 16 44, telefontid klockan 08.30-16.00.
Besöksadress: Rådhuset, Fiskartorget 2

Fritidshem för barn 6-12 år

Fritidshem finns för barn från förskoleklass till och med årskurs 6. På många skolor finns fritidshemmet i lokaler på skolan. I Västerås kommun är det Västerås stads Kontaktcenter som du tar kontakt med för att få hjälp med att söka plats i fritidshem. Rätten till fritidshem gäller barn som har tidsbegränsat uppehållstillstånd med tillfälligt skydd eller som är asylsökande. Det gäller även barn som inte har fått fullständigt personnummer. Blankett för ansökan finns i stadshuset. Du kan komma till stadshuset och få hjälp att fylla i blanketten eller ta kontakt och få blanketten skickad till ditt boende. Du betalar en avgift baserad på din inkomst när ditt barn går i fritidshem.

Om fritidshem

Fritidsklubb för barn 10-12 år
Västerås stad erbjuder också öppen fritidsverksamhet. När ditt barn börjar i årskurs 4 fram till årskurs 6 kan barnet komma till fritidsklubben, eller klubben som den också kallas. Här kan barnet vara med på massa roliga aktiviteter, röra på sig, få hjälp med läxor eller helt enkelt bara ta det lugnt. Att vara på klubben kostar ingenting och varje familj väljer själv när och hur ofta barnet ska vara med. Om barnet ska serveras mellanmål kostar det 200 svenska kronor i månaden, men då ingår också lunch på loven.

Om fritidsklubb, öppen fritidsverksamhet

Västerås stads Kontaktcenter
E-postadress: kontaktcenter[at]vasteras.se
Telefonnummer: 021-39 00 00, knappval 2, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Besöksadress: Stadshuset, Fiskartorget

Gymnasieskola för ungdomar 16-18 år

Genom studierna i gymnasieskolan ska eleverna stärka grunden för det livslånga lärandet. I Västerås kommun är det mottagningsenheten Arenan som hjälper nyanlända ungdomar mellan 16-18 år att börja i gymnasieskolan. Det gäller även ungdomar som har fått tillfälligt personnummer. Rätten till gymnasieskola gäller barn som har tidsbegränsat uppehållstillstånd med tillfälligt skydd eller som är asylsökande. Formuläret för anmälan finns via länken Boka kartläggningssamtal på vasteras.se/arenan nedan. När du har fyllt i formuläret kallas du till ett kartläggningssamtal. Efter det kommer du att få en skolplacering.

Om vägledning för ungdomar, Arenan

Mottagningsenheten Arenan
E-postadress: arenan[at]vasteras.se
Telefonnummer: 021-39 15 28, telefontid måndag-torsdag klockan 08.30-10.00
Besöksadress: Ingenjör Bååths gata 17

Generellt när det uppstår kriser i Västerås erbjuder vi stöd till de som drabbas och deras närstående. Stödet handlar om både psykiskt stöd och om praktiska saker som kläder, mat och tak över huvudet. Vår funktion krisstöd hjälper till under en kris med samma saker som socialtjänsten och socialjouren gör till vardags. Krisstöd ger psykologiskt och socialt stöd vid stora olyckor och katastrofer. Det gäller både de som är direkt drabbade, till exempel överlevande och närstående och de som är indirekt drabbade.

I en broschyr har vi samlat information till dig som har varit med om en allvarlig händelse och kan vara i behov av krisstöd.

Till dig som varit med om en allvarlig händelse

Det finns två foldrar som vi vill rekommendera. Den ena är ”Om krisen eller kriget kommer” som är Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps övergripande. Den kan du beställa via Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.Den finns i en version på lättläst svenska, inläst på svenska och engelska, i punktskrift, på teckenspråk och översatt till 14 språk.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Västerås stad har tagit fram en broschyr som heter Viktig information till Västerås invånare i händelse av kris eller krig. Den är inriktad på beredskap i Västerås.

Viktig information till Västerås invånare i händelse av kris eller krig Pdf, 2.7 MB.

Vill du ha ett exemplar av vår folder Viktig information till Västerås invånare i händelse av kris eller krig hemskickad kan du mejla oss på kontaktcenter@vasteras.se. Du kan också ringa 021-39 00 00 eller komma till stadshuset på Fiskartorget i Västerås och hämta ett exemplar.

Om en kris skulle inträffa i samhället är det en god idé att vara förberedd. Här är några bra saker att alltid ha hemma.

  • Husapotek/hygienartiklar. Till exempel värktabletter, plåster, toapapper, bindor/tamponger.
  • Mat och vatten. Till exempel konserver, ris, pasta, petflaskor med vatten i frysen, campingkök att laga mat på.
  • Radio med batteri. Så att du kan lyssna på nyheter, även om elen eller din smartphone inte fungerar.
  • Värme och ljus. Till exempel ficklampa, stearinljus, filtar med mera.

Vill du läsa mer om hemberedskap kan du göra det på den här sidan på vår webbplats.

Trygg och säker

När det gäller skyddsrum är det fastighetsägaren som är ansvarig och MSB övergripande ansvarig.

Skyddsrum

För fastighetsägare finns information om skyddsrum.

Frågor och svar för fastighetsägare

Vilka skyddsrum som finns i Västerås kan du hitta på vasteras.se.

Trygg och säker

Västerås stad har till exempel till viss del förberett så att det finns reservkraft till de anläggningar i staden som Västerås stad har ansvar för. För privatpersoner är det viktigt att tänka igenom hur till exempel ett elbortfall påverkar hushållet. Hur klarar man till exempel värmeförsörjningen och hur får man tag på vatten? Det finns också ett antal trygghetspunkter som staden har förberett. Information om dem och annat finns på vasteras.se.

Trygg och säker

I samband med Rysslands invasion av Ukraina är det inte otänkbart att påverkansoperationer eller cyberattacker sker mot andra länder än Ukraina. Det är bra om vi alla är uppmärksamma till exempel på internet och är extra noggranna gällande vår gemensamma IT-säkerhet. Det kan handla om så små saker som att du är extra noggrann med dina lösenord just nu.

Det är alltid bra att vara källkritisk. Aktörer kan försöka påverka vårt samhälle på ett eller annat sätt. Vissa försök till påverkan kan ske i vår absoluta närhet, till exempel på internet. Innan du delar information, eller tar till dig själv av den, kan du stämma av mot den här checklistan:

  • Vem ligger bakom informationen? Kan du hitta den ursprungliga källan?
  • Varför finns informationen? Fundera på hur budskapet vill förändra ditt tänkande och agerande.
  • Vad är det för information du använder och vem tjänar på att du sprider den?
  • Hur gammal är informationen? Är den fortfarande relevant?
  • Hur fick du tag på informationen? Kommer den från en pålitlig källa som tidigare har levererat bekräftad information?
  • Kan du hitta informationen i andra källor? Information som bara kan hittas i en källa måste behandlas med stor försiktighet.

Du kan läsa mer om källkritik på Krisinformation.se.

Källkritik

Kontaktcenter 021-39 00 00