Västerås stad skickar snart brev till västeråsare med säker digital post istället för via vanlig papperspost och e-post.
Vill du minska pappershögen och samtidigt hindra andra att komma åt din post? Nu kan du få din myndighetspost digitalt, istället för på papper. Det enda du behöver är e‑legitimation, t ex mobilt BankID och en digital brevlåda. När du har skaffat en digital brevlåda kan läsa posten på datorn, på läsplattan och på mobilen – när som helst och var du än är.
Du bestämmer hur du vill ha din myndighetspost
Tjänsten är frivillig och till för dig som vill ha meddelanden säkert och digitalt istället som på papperspost. Längre ner kan du se vilka digitala brevlådor du kan välja mellan. I brevlådans inställningar kan du välja vilka som får skicka meddelanden digitalt till dig. Ångrar du dig kan du avsluta tjänsten och få posten på papper igen.
Säkert och enkelt
Säkerheten är högre än för vanlig e-post och papperspost. Vi skyddar all känslig information så att bara den som är behörig kan nå och läsa innehållet. Dina kontaktuppgifter är också skyddade så att inte ens myndigheterna kan nå dem. Du behöver bara ange och ändra dina kontaktuppgifter på ett ställe och blir då nåbar för alla de myndigheter som är anslutna till tjänsten.
Du registerar dig på någon av de fyra digitala brevlådor som finns idag och får sen både myndighetspost och post från företag. Du kan närsomhelst välja bort en avsändare.
De fyra brevlådor som finns är:
Oavsett vilken du väljer så får du den post som Västerås stad skickar till dig, men du kan närsomhelst avsäga dig detta och få posten på papper igen.
Västerås stad har under 2017 påbörjat arbetet med att börja skicka säker digital post och till en kommer vi att skicka ut brev som rör förskola och fritidshem. Under 2018 och framöver kommer fler verksamheter börja använda digital post och vi uppdaterar det här sidan så snart vi är igång med det med vilka verksamheter du kan få digital post från.
När du får digital post så loggar du in i sin brevlåda med e-legitimation, till exempel bank-id och läser brevet. Du kan därför läsa dina brev där du är, och du når breven via dator, surfplatta och smart telefon.
Fördelarna med detta är att du kan ta del av din post oavsett var du befinner dig, och det är säkert i och med att du loggar in med din e-legitimation. Vi kommer också att få minskade kostnader för porto och hantering av pappersbreven, vilket sparar skattekronor.
När Västerås stad skickar ett brev så kommer en kontroll att ske om mottagaren har en digital brevlåda och i så fall vilken. Om så är fallet skickas posten dit. Fördelen för mottagaren är att denne kan öppna sin digitala brevlåda överallt eftersom inloggning sker via e-legitimation. Mottagaren får också all post samlad på ett ställe. Om mottagaren inte har en digital brevlåda så skickas brevet på vanligt vis.
Tjänsten är gratis och tillhandahålls av staten. Skatteverket har fått i uppdrag av regeringen att förvalta och utveckla tjänsten i samverkan med flera andra myndigheter.
Även företag kan skicka ut brev via Mina meddelanden. Mälarenergi skickar ut fakturor via Mina meddelanden sedan i slutet av 2016.
En handfull andra kommuner är igång med Mina meddelanden, däribland Eksjö, Trollhättan och Haninge. Västerås stad har fått i uppdrag av regeringen att införa Mina meddelanden under 2017 tillsammans med övriga 9 största kommuner i landet. Idag har nära 2 miljoner miljoner användare någon av de fyra digitala brevlådorna.
Mer information hittar du på Mina meddelandens webbplats. Länk till annan webbplats.