Systemförvaltning Vård och omsorg
På sidan hittar du information och manualer gällande Pulsen, Cosmic, Cosmic LINK, SITHS-kort och Pascal.
Nyhet, det finns nu också möjlighet att beställa SITHS-kort utan fotografi. Det beställer du som är chef till dina anställda i behörighetsansökan E-formulär för SITHS-kort och systembehörigheter.
Ny rutin för SITHS
SITHS-kortet är en personlig legitimation för medarbetare. För dig som behöver ett SITHS-kort gäller en ny rutin.
- Beställ SITHS-kort utan fotografi. Det beställer du som är chef till dina anställda i behörighetsansökan E-formulär för SITHS-kort och systembehörigheter
- Fotografering, (endast om SITHS-kort med foto är beställt ).
I fotostationen i Stadshusentrén/reception kan du fotograferas om du behöver ett SITHS-kort med foto. Var noga med att hela huvudet och halsen syns tydligt på fotot. - Leverans av SITHS-kort
SITHS-kortet skickas oaktiverat till kortanvändarens folkbokföringsadress cirka 7-10 dagar efter fotograferingstillfället. Kortet går inte att använda förrän det har aktiverats och måste aktiveras inom tre månader. - Aktivering av kortet
För att aktivera kortet behöver kortanvändaren besöka receptionen i Stadshusentrén för att få kod till kortet utskriven. Kortanvändaren får själv välja en kod, 6-8 siffror. OBS! Glöm inte legitimation.
Länkar
E-formulär för SITHS-kort och systembehörigheter - för nyansökan, ändring/komplettering och avslut.
Länk till Cosmic samt Cosmic LINK
Länk till vårdgivarwebben Cosmic LINK riktlinjer mm, Regionen
Länk till Cosmic manual, driftinfo mm
Länk till Socialstyrelsens KVÅ-urval för kommuner
Länk till utbildningsfilmer Cosmic för kommunen och Duvarapport
Behörighet till utbildningsfilmerna beställs hos supporthsl@vasteras.se
Viktiga driftmeddelanden
För närvarand är det inga driftstörningar rapporterade.
Behovs- och riskanalys inför behörighetsbeställning Cosmic patientjournal
Rutinen finns nu tillgänglig i mappen längst ner på denna sida. Där finns också en uppdaterad rutin för loggkontroll. Det är jätteviktigt att du som Verksamhetschef/Enhetschef tar del av rutinerna.Driftinformation
Inför planerade driftstörningar finns information via Regionens vårdgivarwebb och nyhetsbreven Elektronisk journal om vilken dag och tidpunkt driftstörningen kommer att ske:
Prenumerera på nyhetsbreven Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Under driftstörningar (planerade och oplanerade) uppdateras informationen löpande på Regionens vårdgivarwebb. När systemet åter är i drift informeras även om detta via driftinformationen:
I de fall oplanerade driftstörningar uppmärksammas av vårdverksamheten efter kontorstid kontaktas IT-supporten på Tel 021–173500. Växeln kopplar samtalet vidare till tekniker som har beredskap. Observera att beredskapsteknikerns uppgift är att hantera driftstörningar, inte supportera användarrelaterade frågor eller behörighetstilldelning i Cosmic.
Användarsupport
Frågor gällande Pulsen, Cosmic LINK, Flexite, SITHS-kort supportvoo@vasteras.se
Frågor gällande HSL, Cosmic patientjournal, Pascal, Exorlive mejlas till: supporthsl@vasteras.se
Frågor gällande Procapita IFO mejlas till: ifosupport@vasteras.se