Systemförvaltning Vård och omsorg

På sidan hittar du information och manualer gällande Pulsen, Cosmic, Cosmic LINK, SITHS-kort och Pascal.

SITHS-kort

1. Fotografering

Vi har fört in en Foto-station i Stadshusentrén för självbetjäning/fotografering. Var noga med att hela huvudet och halsen syns tydligt på fotot!

Stadshusentréns öppettider gäller.

OBS! Ta med:

  • Giltig legitimation
  • Har du ingen giltig svensk legitimation måste din chef följa med för att vidimera med intygsgivning. Vi hanterar inte intygsgivning på våra ordinarie SITHS-korttider. Endast tidsbokning för detta genom mail till supportvoo@vasteras.se.

2. Uthämtning av SITHS-kort

Inom ca 7-10 dagar efter fotograferingen kommer det ett kodkuvert från Telia till din hemadress. Då kan du hämta ut ditt SITHS-kort i Stdashusentréns reception under Stadshusentréns öppettider.

OBS! Ta med:

  • Giltig legitimation (Vid fotografering och hämtning)
  • Pin-koder (Vid hämtning)
  • Har du ingen giltig svensk legitimation måste din chef följa med för att vidimera med intygsgivning. Vi hanterar inte intygsgivning på våra ordinarie SITHS-korttider. Endast tidsbokning för detta genom mail till supportvoo@vasteras.se.

Observera att SITHS-kortet måste hämtas ut tre månader efter fotograferingen

3. Reservkort

Det är alltid tidsbokning för uthämtning av reservkort på supportvoo@vasteras.se

OBS! Ta med:

  • Giltig legitimation (Vid fotografering och hämtning)
  • Pin-koder (Vid hämtning)
  • Har du ingen giltig svensk legitimation måste din chef följa med för att vidimera med intygsgivning. Vi hanterar inte intygsgivning på våra ordinarie SITHS-korttider. Endast tidsbokning för detta genom mail till supportvoo[at]vasteras.se.


Viktiga driftmeddelanden

Ny söksida för chefer att göra HSA-kontrollen, se manual i Dokument nedan!

Inga driftstörningar rapporterade.

Behovs- och riskanalys inför behörighetsbeställning Cosmic patientjournal

Rutinen finns nu tillgänglig i mappen längst ner på denna sida. Där finns också en uppdaterad rutin för loggkontroll. Det är jätteviktigt att du som Verksamhetschef/Enhetschef tar del av rutinerna.

Driftinformation

Inför planerade driftstörningar finns information via Regionens vårdgivarwebb och nyhetsbreven Elektronisk journal om vilken dag och tidpunkt driftstörningen kommer att ske:

Prenumerera på nyhetsbreven Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Under driftstörningar (planerade och oplanerade) uppdateras informationen löpande på Regionens vårdgivarwebb. När systemet åter är i drift informeras även om detta via driftinformationen:

Driftinformation Länk till annan webbplats.

I de fall oplanerade driftstörningar uppmärksammas av vårdverksamheten efter kontorstid kontaktas IT-supporten på Tel 021–173500. Växeln kopplar samtalet vidare till tekniker som har beredskap. Observera att beredskapsteknikerns uppgift är att hantera driftstörningar, inte supportera användarrelaterade frågor eller behörighetstilldelning i Cosmic.


Användarsupport

Frågor gällande Pulsen, Cosmic LINK, Flexite, SITHS-kort supportvoo@vasteras.se

Frågor gällande HSL, Cosmic patientjournal, Pascal, Exorlive mejlas till: supporthsl@vasteras.se 

Frågor gällande Procapita IFO mejlas till: ifosupport@vasteras.se