Visa sökformulär

Information om folkomröstning

Politikerna i Västerås kommunfullmäktige har beslutat att genomföra en folkomröstning.

Folkomröstningen innebär att västeråsare får rösta för att visa vad de tycker i en viss fråga.

Den här gången är frågan:

Vill du att Västerås stad avvecklar verksamheten som bedrivs i flygplatsbolaget?

Du kan rösta JA eller NEJ.

JA om du vill AVVECKLA verksamheten i flygplatsbolaget.

NEJ om du vill HA KVAR verksamheten i flygplatsbolaget.

Vad är flygplatsbolaget?

Flygplatsbolaget har ansvar för all verksamhet på Västerås Flygplats.

Bolaget ser till att flygtrafiken fungerar.

Bolaget sköter om landningsbanor, parkeringsplatser, incheckning, utcheckning

och försäljning i flygplatsens bar, kafé och taxfree-butik.

Det är Västerås stad som äger flygplatsbolaget.

Varför blir det folkomröstning?

  • Politiker från socialdemokraterna, liberalerna och miljöpartiet
    sa förra året att de vill avveckla verksamheten i flygplatsbolaget.
  • Personer som inte vill avveckla flygplatsen
    startade då en namninsamling.
    Alla som ville ha en folkomröstning om flygplatsen
    fick skriva sitt namn på deras lista.
  • Om många personer skriver på en sådan lista
    måste politikerna i kommunfullmäktige
    bestämma om det ska bli folkomröstning eller inte.
    Den här gången var det 15 395 personer som skrev på.
  • Kommunfullmäktige har beslutat att genomföra en folkomröstning.

När är folkomröstningen?

Folkomröstningen är söndag 21 mars 2021.

Du kan välja att förtidsrösta.

Då lämnar du in din röst några dagar eller veckor i förväg.

Alla röster räknas på kvällen den 21 mars.


Får alla rösta?

Nej.

Det här är kraven för att du ska få rösta:

  • Du måste ha fyllt 18 år senast på folkomröstningsdagen
  • Du måste vara folkbokförd i Västerås
  • Du måste vara svensk medborgare
    eller medborgare i ett EU-land, i Island eller i Norge.

Är du medborgare i något annat land eller statslös får du ändå rösta

om du är minst 18 år, folkbokförd i Västerås

och har varit folkbokförd i Sverige i tre år i följd före folkomröstningen.

Du måste inte rösta.

Det är frivilligt.

Hur går en folkomröstning till?

Du går till en röstningslokal.

Ta med dig legitimation och röstkort.

Ditt röstkort kommer du att få med posten

till den adress där du är folkbokförd.

I röstningslokalen får du ett kuvert och en röstsedel.

Du kryssar i ditt svar på röstsedeln,

stoppar den i kuvertet
och lämnar det till lokalens röstmottagare.

Om du vill förtidsrösta gör du det

i någon av våra förtidsröstningslokaler.

På baksidan av ditt röstkort kan du läsa

vilka lokaler som finns och när de har öppet.

Om du vill rösta söndag 21 mars

läser du på insidan av ditt röstkort.
Där står det vilken omröstningslokal du ska gå till.

På söndagen kan du bara rösta i den lokalen.

Omröstningslokalen har öppet söndag 21 mars klockan 8.00–20.00.


Kan jag rösta digitalt?

Nej.

Kan jag rösta via bud?

Ja.

Om du vill kan du låta ett bud lämna in din röst.

Budet kan vara en anhörig, en granne, hemtjänstpersonal
eller personal på äldreboende till exempel.

Material för budröstning kan ni hämta i alla förtidsröstningslokaler

och i stadshusentrén två veckor före omröstningsdagen.

Material för budröstning finns även i alla omröstningslokaler

på omröstningsdagen söndag 21 mars.

Kan jag rösta trots coronapandemin?

Vi som ansvarar för folkomröstningen gör vad vi kan

för att förhindra smittspridning i röstningslokalerna.

Du kan också ta ansvar:

  • Undvik kollektivtrafik till och från din röstningslokal.
  • Tvätta händerna eller använd handsprit.
  • Håll avstånd till andra personer.
  • Stanna hemma vid minsta symtom.
  • Budrösta om du tillhör en riskgrupp eller är orolig.

Vad händer efter folkomröstningen?

Västerås stads röstmottagare räknar alla röster

när omröstningslokalerna har stängt på kvällen 21 mars.

Resultatet är helt klart senast klockan 17.00 på onsdagen efter omröstningsdagen.

Folkomröstningen är bara rådgivande.

Det är politikerna i kommunfullmäktige som tar beslut i frågan.

Politikerna måste inte följa folkomröstningens resultat.


Det här händer i Västerås

  • Arkeologidagen på Anundshög

    En heldag för hela familjen. Med stridsuppvisning av Stockholms Fria Vikingar, arkeologiutgrävning för barnen och mycket annat.

  • Pettersbergsdagen

    Pettersbergsdagen är en stadsdelsfest för hela familjen arrangerat av olika verksamheter och föreningar verksamma på Pettersberg. Kom och ha skoj tillsammans. Ta med vänner och familj!

Nytt i Västerås

  • Barn förgiftade av sprängört

    Tre flickor i elvaårsåldern förgiftades den 4 maj sedan de ätit sprängört som någon lagt i vindskyddet vid Fågelviken. Flickorna fördes med ambulans till Västmanlands sjukhus där de fick tillbringa natten. De ska nu vara utom fara.