Några politiker är kommunalråd.
Kommunalråd arbetar heltid med politik.
I Västerås finns det nio kommunalråd.
I Västerås arbetar också fem oppositionsråd.
Oppositionsråden är anställda
och får lön av kommunen.
Alla andra politiker är fritidspolitiker.
Det betyder att de arbetar med politik på sin fritid.
Kommunalråden och oppositionsråden
arbetar i stadshuset i Västerås.
Stadshuset ligger på Munkgatan,
mitt i Västerås.
I stadshuset träffas också kommunfullmäktige
och kommunstyrelsen en gång i månaden.
Publicerad 2015-03-30 11.13
Senast ändrad 2017-10-05 07.00