Elektronisk underskrift
Med Västerås stads e-tjänst för elektronisk underskrift, även kallad e-signatur eller e-underskrift, kan du enkelt skriva under handlingar digitalt.
Så skriver du under elektroniskt
För att skriva under en handling elektroniskt behöver du uppge din e-postadress i e-tjänsten som är kopplad till e-underskrift eller till en handläggare i Västerås stad. Du kommer sedan få ett mejl med en länk till vår underskriftstjänst.
Logga in via länken i det mejl du fått för att granska och skriva under handlingen. Du kan även logga in i underskriftstjänsten via länken nedan.
Västerås stads underskriftstjänst
Skriv under
Följ stegen nedan för att skriva under en handling:
1. Logga in
Logga in i underskriftstjänsten med e-legitimation, exempelvis BankID.
Vid första inloggningen behöver du koppla och verifiera din e-postadress. En verifieringskod skickas till den e-postadress du uppgett och du använder koden för att verifiera och aktivera ditt underskriftskonto.
Du kan koppla flera e-postadresser till ditt konto i e-underskriftstjänsten. Alla kopplade adresser syns vid inloggning och du kan ändra dem vid behov.
2. Granska handlingen
När du är inne i underskriftstjänsten kan du granska handlingen du ska skriva under genom att trycka på ”Visa”. Du kan även se om fler personer ska skriva under handlingen.
Om något skulle vara fel, eller om du har frågor, finns det möjlighet att kontakta den handläggare som skickat ut handlingen för underskrift.
3. Skriv under
När du har granskat handlingen skriver du under med e-legitimation genom att trycka på valet "Skriv under".
Om du inte vill skriva under så kan du välja att avvisa handlingen. När du avvisar handlingen har du möjlighet att skriva ett meddelande till handläggaren om varför du väljer att avvisa handlingen.
4. Ladda ner
Efter att du skrivit under kan du välja att ladda ner handlingen. Om det är flera personer som ska skriva under kan du ladda ner handlingen när samtliga har skrivit under.
Den underskriva handlingen kommer att finnas tillgänglig för nedladdning under en begränsad tid. Om handlingen skulle vara försvunnen när du loggar in i underskriftstjänsten så kan du alltid kontakta den handläggare som skickade handlingen till dig, alternativt Västerås stads kontaktcenter, för att få handlingen skickad till dig.
Frågor och svar
Nedan hittar du några vanliga frågor och svar. Om du har en fråga som du inte får svar på, kontakta Västerås stads kontaktcenter.
Kontaktcenter
Kontaktcenter hjälper dig med alla dina kommunala frågor.
Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget
Öppettider: Vardagar klockan 08.00-16.30.
Via formulär: Kontaktformulär
Telefonnummer: 021-39 00 00
kontaktcenter@vasteras.se