Logotyp
Visa sökformulär

Vi skapar ett nytt resecentrum för fler människor och smidiga byten mellan alla trafikslag

Västerås nya resecentrum skapar en brygga mellan city, Mälaren och angränsande stadsdelar under dygnets alla timmar.

En stad - ett tak

Förslag till Västerås Resecentrum - flygbild

Västerås växer snabbt. Inom 30 år passerar vi 200 000 invånare och tusentals pendlar varje dag mellan Västerås och Stockholm eller andra orter i Mälardalen. Det finns många anledningar till det. En mångfald av framgångsrika företag, central strandlinje, ambitiöst bostadsbyggande och ett levande city, är bara några exempel. När resandet ökar ställer det krav på ett resecentrum med bra tillgänglighet, bra samordning och smidiga byten mellan alla trafikslag – tåg, buss, bil, båt, cykel och gång.

Därför behöver vi bygga om hela resecentrum och området omkring, för att möta och välkomna framtidens tåg och trafik, fler pendlare, nya västeråsare och nya besökare. Här samlar vi allt det där som kännetecknar vår stad - viljan att tänka nytt, innovativt och miljösmart.

Resecentrums stora tak breder inte bara ut sina armar över spåren som väderskydd – det är också kronan på en unik arkitektur och ett nytt landmärke för Västerås. Dessutom skapar det en brygga mellan city, Mälaren och angränsande stadsdelar under dygnets alla timmar. Från fyra entréer kan du oavsett varifrån du kommer eller ska, enkelt ta dig över spåren mot hamnen eller mot citykärnan.

Arkitektförslaget som ligger till grund för detaljplanen för Västerås resecentrum är framtaget av den danska arkitektbyrån BIG, Bjarke Ingels Group i samarbete med Tyréns och Kragh & Berglund. I förslaget finns en primär byggnad med entréer på båda sidor av spåren. Den ligger på nästan samma plats som den nuvarande stationsbyggnaden. För att verkligen bygga för framtiden och skapa ett resecentrum som kan ta hand om många resenärer med olika behov föreslås ytterligare en byggnad, som också har entréer på båda sidor om spåren. Båda byggnaderna har övergångar som cyklister och andra som bara vill passera resecentrum kan använda.

Nytt möter gammalt. City möter Mälaren. En mötesplats, en utsiktsplats, en knutpunkt.

Resecentrum ska hantera stora flöden av trafik, resenärer, besökare och personer som vill passera spåren. Orienterbarheten är därför avgörande för att området ska fungera som en attraktiv plats. De lyfta övergångarna är tillgängliga över hela sin yta och upplevs som ett sammanhängande landskap som sveper över spårområdet. Övergångarna gör det även möjligt att passera spåren dygnets alla timmar, alla dagar i veckan.

Det kommer att gå att cykla över resecentrum vid både den primära och den sekundära byggnaden och det planeras för många cykelparkeringar. I förslaget finns säkra och generösa cykelparkeringar vid alla entréer. Vid de olika entréerna kommer det även att finnas taxihållplatser, parkeringsplatser och så kallade ”Kiss and ride”-platser där man kan hämta och lämna nära och kära.

Västerås nya resecentrum möjliggör smidiga byten mellan alla trafikslag – tåg, buss, bil, båt, cykel och gång, och byggs för att lätt kunna anpassas till framtidens färdsätt. 

I nya resecentrum möts du av en funktionell, luftig och ljus känsla. Du hittar allt du behöver inför, under och efter din resa. Parkera cykeln inomhus, ta ett lunchmöte eller spring till tåget till doften av nybakt bröd. Koppla upp dig medan du väntar, köp en ny deckare eller handla det som saknas till kvällens middag. Platsen blir en knutpunkt för att smidigt resa vidare, eller kanske startskottet på en efterlängtad och kul weekend i Västerås tillsammans med familj och vänner.

Njutbar och smidig pendling

Västerås ska kunna erbjuda njutbar och smidig pendling. Mindre än en timme från Stockholm.

En helt ny stadsdel

Tornet vid Västerås Resecentrum - förslag

I samband med att vi bygger resecentrum planerar vi för en helt ny stadsdel med närhet till kollektivtrafiken, citykärnan och vattnet. I detaljplanen planerar vi för bostäder, kontor och allmänna utrymmen i nära anslutning till resecentrum. Alla med framträdande arkitektur.  Projektområdet i sin helhet inkluderar en area om hela 55 hektar runt stationen och spårområdet. Läs mer om hela projektet här.

Så här gör du

Tidplan

Västerås nya resecentrum utvecklas inom ramen för projekt Mälarporten, vilket även innefattar en omvandlig av området runt stationen. Läs mer om projekt Mälarporten här. Innan detaljplanen för nya resecentrum kan bli färdig är det mycket som måste undersökas och beslutas om. Har arkitekterna tänkt på allt? Tillmötesgår vi de önskemål som olika intressegrupper har? Vad kommer det att kosta att bygga resecentrum, hur ska det finansieras, och när kan vi bygga vad? Detaljplanen beräknas att vara klar för att gå ut på samråd under 2018. Då får alla invånare och andra intressenter en chans att säga sitt.

Prenumerera på nyheter från Mälarporten

Är du intresserad av utvecklingen av Mälarporten och Västerås nya resecentrum och vill få löpande information när det händer saker i projektet? Anmäl din e-postadress nedan så får du information när vi gör relevanta uppdateringar av informationen på webben.

Följ även gärna Mälarporten på Facebook. Där delar vi information som kan vara av intresse för invånare, resenärer, investerare mfl, och för en diskussion om intressanta saker som vi funderar över eller vill ha era åsikter kring. 

#Mälarporten
#Västeråsresecentrum

Nytt i Projektet

Det här händer i Västerås

  Tried to load aspect PortletConfigurationBean for non-existing object 12.58e4c09315ccb7923d61684.1
Tried to load aspect PortletConfigurationBean for non-existing object 12.58e4c09315ccb7923d61684.1
Just nu finns det inga evenemang att visa här. Klicka på fler händelser för att se hela kalendern.

Nytt i Västerås

  • Inspirationsdag och workshop om framtidens moderna äldreboenden

    Västerås stad bjuder in andra kommuner och fastighetsägare till två heldagar om framtidens äldreboenden 18-19 april. Vi har ett preliminärt program men vill gärna veta vad just du som jobbar med modernisering av äldreboenden tycker att vi ska diskutera. 

  • Ombyggnad av Röda torget skjuts upp

    Tekniska nämnden avvaktar med att bygga om Röda torget till cirkulationsplats. Många intressenter berörs och många synpunkter har kommit in under remisstiden. Därför vill tekniska nämnden undersöka om det nuvarande förslaget är den bästa lösningen. Vi vill även vänta på delutredningen om kollektivtr...

  • Första halvan av 50-talskajens renovering är klar

    Den första delen av 50-talskajens renovering i Västerås hamn är klar enligt uppsatt plan. Vecka 50 pausades arbetet med att förstärka och renovera 50-talskajen i Västerås hamn. Arbetet planeras att återupptas igen i mars 2018.

Hjälpte informationen på denna sida dig?