Logotyp
Visa sökformulär

Hemtjänst

För vem

Vem har rätt till hemtjänst?

Du som har det svårt att klara de dagliga sysslorna i hemmet kan få hemtjänst. Du ansöker om hemtjänst hos en biståndshandläggare som utifrån dina behov utreder vilket stöd du kan få. När utredningen är klar får du ett beslut skickat hem till dig med posten. Där står det om du blivit beviljad hemtjänst och vad du i så fall ska få hjälp med. Hemtjänsten regleras i Socialtjänstlagen och är en del av socialtjänsten. Hemtjänstens syfte är att se till att kommunens invånare har en skälig levnadsnivå, det vill säga att de grundläggande behoven är tillgodosedda när det gäller till exempel hälsa och hygien.

Kostnad för hemtjänst

Avgiften för hemtjänsten beror på vilken typ av service du får och hur mycket. Det finns en maxtaxa på 1991 kronor per månad, mer än så behöver du aldrig betala.

Överklaga ett beslut

Om du inte är nöjd över beslutet som tagits kring din hemtjänst kan du överklaga. Vänd dig till din handläggare för att få hjälp. 

Läs mer om att överklaga ett beslut här.

Så här gör du

Hur ansöker jag om hemtjänst?

steg 1

Kontakta en biståndshandläggare på telefonnummer 021-39 27 25. En utredning om dina behov startar. Utredningen tar oftast inte mer än en vecka.

Ring 021-39 27 25

steg 2

Ett beslut skickas till dig med posten. Har du blivit beviljad hemtjänst kan du själv välja leverantör. Du kan också tillsammans med din biståndshandläggare välja e-hemtjänst.

steg 3

Om du inte är nöjd över beslutet som tagits kring din hemtjänst kan du överklaga. Vänd dig till din handläggare för hjälp.

Läs mer om att överklaga ett beslut här.

Leverantörer i Västerås

Har du blivit beviljad hemtjänst har du möjlighet att välja leverantör av din hemtjänst. Det finns flera olika leverantörer i Västerås. I vår jämförservice kan du jämföra flera olika leverantörer med varandra.

Jämför olika leverantörer av hemtjänst i vår jämför service.länk till annan webbplats

Vi har sammanställt ett informationsblad över alla leverantörer av hemtjänst. Där hittar du kontaktuppgifter samt vilka områden i Västerås man arbetar i.

Länk till informationsbladet om leverantörer av hemtjänstPDF

Vad är hemtjänst?

Hemtjänstpersonal hemma hos en äldre

Hemtjänst är ett stöd som innebär att hemtjänstpersonal kommer hem till dig. De kan hjälpa dig med skötsel av hemmet, inköp och ärenden, personlig omvårdnad, hemleverans av matlådor och att ta dig till läkaren. Du kan få allt från stöd i några timmar i månaden till mer omfattande insatser flera gånger per dygn. Hemtjänsten är individuellt anpassad så att du kan bo kvar i ditt eget hem.

E-hemtjänst

Elektronisk hemtjänst eller e-hemtjänst innebär att du använder olika tekniska lösningar för att kommunicera med hemtjänstpersonalen på distans. Det kan passa dig som inte har ett så stort behov av praktisk hjälp men ändå vill ha ett stöd för att känna dig trygg hemma. Du kan också använda tekniken för att kommunicera med din familj och vänner.

Så här jobbar vi

Så här jobbar vi

Beslut

När det gäller enskilda beslut om vem som ska få hemtjänst är det stadens biståndshandläggare som har ansvaret. Varje ansökan om stöd i hemmet prövas enligt Socialtjänstlagen (SoL).

Ansvar

Ansvaret för att hemtjänsten fungerar som den ska ligger på äldrenämnden. Nämnden fattar de politiska beslut som sätter upp riktlinjerna för hur Västerås hemtjänst ska bedrivas. Nämnden sluter också avtal med leverantörerna, samt följer upp och utvärderar verksamheterna fortlöpande.

Leverantörer

Hemtjänsten drivs antingen av den kommunala utföraren eller av entreprenörer som staden har avtal med. Alla leverantörer måste leva upp till de krav på kvalitet som Västerås stad har ställt upp.

Kontakt

Kontakta oss

Kontaktcenter för äldre och personer med funktionsnedsättning

Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör hemtjänst, färdtjänst, bostadsanpassning och boenden och övrig hjälp till äldre och personer med funktionsnedsättning.

Öppettider: 7.30-17.00.

Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget
Du når din biståndshandläggare via Kontaktcenter.

Telefonnummer: 021-39 27 25

Koordinator för synpunkter och klagomål

Johan Crusefalk

Västerås stads koordinator för synpunkter och klagomål stödjer och vägleder dig när du vill lämna synpunkter och klagomål på verksamheter inom det sociala området. Ansvariga nämnder är individ- och familjenämnden, nämnden för personer med funktionsnedsättning och äldrenämnden.

Besöksadress Stadshuset

Telefonnummer 021 - 39 39 50

Kontakt

Relaterade dokument

Det här händer i Västerås

Just nu finns det inga evenemang att visa men klicka på fler händelser för att se hela kalendern.

Nytt i Västerås

  • Nu söker vi dig som vill hjälpa oss göra webbplatsen ännu bättre!

    Vill du hjälpa till och göra stadens webbplats bättre för dig och alla andra västeråsare? Då kan du anmäla dig till vår testgrupp. Det är bara en intresseanmälan och du kan själv avgöra om du vill vara med på användartesterna när vi hör av oss.

  • Information om branden på Änglamarken

    Söndagen den 27 november utbröt en brand på boendet Änglamarken i Västerås. På sidan för Äldre kan du ta del av mer information gällande händelsen.

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Debug

Hjälpte informationen på denna sida dig?