Kvalitet och jämförelser
För att du som kommuninvånare ska få valuta för dina skattepengar, är det viktigt att vi hela tiden följer upp och utvecklar vår verksamhet. Eftersom vi anlitar både kommunala och privata leverantörer för vår service, är det också viktigt att rollerna är tydliga. Vi formulerar kraven på den service vi erbjuder. Vi är också ytterst ansvariga för att du får den servicen du har rätt till och att kvaliteten motsvarar våra krav.
Kvalitets- och utvecklingsarbete
Dina synpunkter på vår verksamhet är viktiga för oss. För att kunna kontrollera om vi uppnår våra mål och för att utveckla och förbättra vår service gör vi löpande olika slags undersökningar. Attitydundersökningar, avtalsuppföljningar och skolresultat är några exempel på uppföljning vi gör. Många undersökningar och jämförelser görs också på nationell nivå, till exempel av Sveriges kommuner och regioner (SKR). Resultatet av vårt kvalitets- och utvecklingsarbete ger dig en bild av vad den skattefinansierade verksamheten åstadkommer och hur resultatet står sig i jämförelse med andra kommuner.
Så här jobbar vi
Vi är alltid ytterst ansvariga för att du får den servicen du har rätt till och att kvaliteten motsvarar våra krav. Vi bedömer vilka behov som finns och utifrån det ställer vi krav på de aktörer vi har avtal med. Vår uppgift är också att löpande följa upp och utveckla verksamheten. Våra leverantörer ansvarar för kvaliteten på servicen både inför oss som beställare och som dig som kund.