Du behöver inte leta efter olika kontaktuppgifter och det finns alltid någon som svarar. Vi vill att det ska vara enkelt för dig att kontakta oss. Därför använder vi ett telefonnummer och en mejladress. Hör gärna av dig till oss så hjälper vi dig med dina frågor.
Om ditt företag har ett covid-19-relaterat erbjudande till Västerås stad, andra kommuner i Västmanland eller till Region Västmanland ber vi dig skicka det till leverantorsforfragningarcorona@vasteras.se Skicka inga erbjudanden direkt till våra verksamheter. Vi samordnar det interna behovet och matchar mot de erbjudanden vi får.
Telefonnummer
021-39 00 00
E-postadress
kontaktcenter@vasteras.se
Besöksadress
Stadshusentrén, Fiskartorget, Västerås
Just nu gör vi allt vi kan för att begränsa smittspridningen av Covid-19.
Om du behöver hjälp av oss så kanske du inte behöver komma in i stadshuset?
Ring oss istället – vi hjälper dig gärna över telefon. Tillsammans kan vi minska smittspridningen!
Öppettider
Kontaktcenter och stadshusentrén har öppet helgfria vardagar klockan 07.30–17.00.
Du når oss via telefon, e-post, sociala medier och besök i stadshusentrén.
Observera! Under perioden 28 juni till och med 20 augusti har Kontaktcenter sommaröppettider: 07.30 - 16.00.
Avvikande öppettider kan förekomma dag innan röd dag.
14 maj 08.00 - 12.00
25 juni 07.30 - 15.00
23 december 07.30 - 15.00
30 december 07.30 - 15.00
Postadress
Västerås stad, Stadshuset, 721 87 Västerås
Organisationsnummer
212 000-2080
Faxnummer till Socialjouren Västmanland
010-150 38 40
Fakturering
Vid fakturering till Västerås stad kontakta ehandelsupport@vasteras.se
Vi bevakar våra Facebook- och Twitterkonton under kontorstid alla vardagar året runt.
Facebook: facebook.com/vasteras
Twitter: twitter.com/vasterasstad
Läs mer om hur vi arbetar med sociala medier här.
Om du har frågor om byggande och bygglov kan vår Bygglots hjälpa dig. Det kan gälla vilka handlingar du ska skicka in med din ansökan eller om du vill veta något om ett pågående ärende.
Målet är att vi snabbt ska kunna hjälpa dig så att rätt handlingar blir inskickade från början. Det som oftast gör att ett bygglov dröjer är att handlingarna inte är kompletta från start. Bygglotsen ska vara en första kontakt för dig som vill ha hjälp.
På Kontaktcenter i Stadshuset finns stadens Bygglots, och hit kan både invånare och företag vända sig med frågor som handlar om byggande och bygglov. Bygglotsen är en grupp inom Kontaktcenter som har särskild kompetens och erfarenhet inom bygglovsfrågor.
Bygglotsen tar emot i Stadshuset i Västerås, och de finns på plats vardagar mellan klockan 07.30 och 16.00. Du kan komma förbi för att få hjälp med ditt bygglov, till exempel med ritningar eller för att gå igenom processen.
Telefonnumret till Kontaktcenter är 021-39 00 00, och knappval 3 för Bygglotsen.
Mitt Västerås är Västerås stads app där du kan ta del av våra mest efterfrågade tjänster. Via appen kan du skicka meddelanden, lämna in synpunkter, ringa oss, göra felanmälan, lämna e-förslag och snabbt hitta stadens inlägg i sociala medier. Dessutom kan du bland annat hitta lediga jobb, läsårstider, jämföra service, boka borgerlig vigsel och kolla evenemangskalendern.
Länk till Google Play om du vill ladda ner appen Mitt Västerås, för Android
Länk till App Store om du vill ladda ner appen Mitt Västerås, för iPhone
Länk till Windows Phone Store om du vill ladda ner appen Mitt Västerås, för Windows phone