Barnets rättigheter och social hållbarhet
Arbetet med barnets rättigheter är en del av Västerås stads arbete för social hållbarhet och Agenda 2030. Arbetet med barnets rättigheter handlar om att ge fler barn goda livsvillkor här och nu. Men det ger också förutsättningar för ett socialt hållbart samhälle på sikt. Hur barn har det idag ger oss en indikation på hur hållbart morgondagens samhälle är. För det som är bra för barn är bra för alla, och inte dåligt för någon.
Barnkonventionen är svensk lag
Alla beslut som påverkar barn direkt eller indirekt ska gå i linje med barnkonventionslagen. Det innebär att barnets eller barnens bästa ska prövas och vägas in i beslutet. Barnets bästa ska bli en del av det arbete vi redan gör.
Konventionen innehåller fyra grundläggande principer som ska vara styrande för tolkningen av konventionens övriga artiklar:
- Artikel 2 handlar om alla barns lika värde och rättigheter. Ingen får diskrimineras. Barnkonventionen gäller för alla barn som befinner sig i ett land som har undertecknat konventionen
- Artikel 3 anger att det är barnets bästa som ska komma i främsta rummet vid alla åtgärder som rör barnet. Begreppet ”barnets bästa” är konventionens grundpelare. Vad som är barnets bästa måste avgöras i varje enskilt fall och hänsyn ska tas till barnets egen åsikt och erfarenheter
- Artikel 6 understryker varje barns rätt till liv, överlevnad och utveckling. Det handlar inte bara om barnets fysiska hälsa utan också om den andliga, moraliska, psykiska och sociala utvecklingen
- Artikel 12 lyfter fram barnets rätt att bilda och uttrycka sina åsikter och få dem beaktade i alla frågor som berör honom eller henne. När åsikterna beaktas ska hänsyn tas till barnets ålder och mognad.
Barnets bästa ska alltså vara i främsta rummet! Det innebär att vi vuxna ska lyssna på barn och respektera deras synpunkter. Barn oavsett bakgrund har rätt att behandlas med respekt och att få komma till tals. Låt barnen känna att de och deras tankar är värdefulla - var en klok vuxen eller kompis.
Här kan du läsa mer om barnkonventionen:
Barnrätt i Västerås
I program för social hållbarhet finns flera mål som syftar till att stärka barns rätt till utbildning, god hälsa, delaktighet och meningsfull fritid. Målen tar avstamp i barnkonventionen och svarar upp mot FN:s 17 globala hållbarhetsmål, Agenda 2030.
En av de politiska viljeinriktningarna för innevarande mandatperiod är En jämlik, trygg och socialt hållbar kommun. Detta ska uppnås bland annat genom att vi ökar möjligheten till stöd och lärande för att alla barn och unga ska lyckas och känna framtidstro samt genom att vi ökar tillgången till ett rikt kultur-, idrotts- och
föreningsliv. Mer om det finns att läsa i årsplanen:
Barnrättsverktyget
Västerås stad har tagit fram ett Barnrättsverktyg för alla medarbetare som utreder, fattar strategiska beslut som rör barn direkt och indirekt eller som fattar individuella beslut som rör barn. Med Barnrättsverktyget får vi stöd att göra konsekvensbedömningar inför beslut som rör barn. Barnrättsverktyget hjälper Västerås stad att leva upp till lagkraven genom att implementera barnkonventionslagen i det dagliga arbetet.
Barnrättsverktyget är unikt i Sverige och vägleder oss inte bara i beslut här och nu utan också i långsiktiga strategiska planer och projekt för barn som ska leva och växa upp i framtidens Västerås.
Barns och ungas inflytande
I stadens Policy för delaktighet står att ”Västeråsarna känner delaktighet och en stark vilja att vara med och bidra”. Barn utgör ungefär 20 procent av invånarna i Västerås och är en självklar del av stadens dialog med invånarna. Dialog med barn och unga kan behöva anpassas så att det är möjligt för barn att delta och att det finns barnvänliga former för delaktighet. Det är bra att dialog förs på ett tidigt stadium så att det finns möjlighet att seriöst beakta de synpunkter som kommer in. Barn i olika åldrar och med olika bakgrunder och funktionsförmågor behöver inkluderas.
Det finns en organisation för, och många goda exempel på, ungdomsdialog med barn. Det pågår även ett utvecklingsarbete när det gäller barn och ungas inflytande i staden - vi tar fram nya metoder för att öka deras möjlighet till inflytande!
Här kan du läsa mer om Ungdomsdialog:
De kommunala förskolorna och skolorna arbetar med att stödja och hjälpa barn och elever som utsätts eller riskerar att utsättas för hedersrelaterat våld och förtryck. Främst handlar det om att arbeta främjande och förebyggande. Det handlar också om att upptäcka varningstecken och agera tidigt.
Västerås stad Skolverksamheter har tagit fram ett stödmaterial för sina medarbetare inom förskola och skola. Stödmaterialet innehåller en rutin och två lathundar som stöd vid samtal med vårdnadshavare och elever om könsstympning.
Rutin för samtal med vårdnadshavare om könsstympning - förskola Pdf, 807.8 kB.
Lathund för samtal med vårdnadshavare om könsstympning - skola Pdf, 390.8 kB.
Lathund för samtal med elever om könsstympning - skola Pdf, 520.6 kB.
Fristående aktörer kan ha egna arbetssätt och eget stödmaterial. Vänd dig till den enskilda skolan för mer information.