Överklaga lov eller förhandsbesked
Om du inte är nöjd med ett beslut eller tycker att något gått fel, kan du överklaga beslutet. Här beskriver vi hur du går till väga för att överklaga ett beslut om lov eller förhandsbesked.
Du kan överklaga ett beslut om lov eller förhandsbesked. Det måste ske inom tre veckor från det att du har tagit emot (delgivits) beslutet.
Har du inte blivit delgiven beslutet har du fyra veckor på dig att överklaga. Det gäller från det att meddelandet om beslutet har publicerats i Post- och inrikes tidningar.
Efter att överklagandetiden har gått ut vinner beslutet laga kraft och kan inte längre överklagas.
Utöver informationen på den här sidan skickar vi information om hur du överklagar. Du hittar den informationen i överklagandeinstruktionerna som skickas till dig i samband med beslutet.
Så här gör du överklagan
En överklagan ska alltid vara skriftlig.
Berätta om varför du överklagar
I skrivelsen ska du
- tala om vilket beslut du överklagar. Du kan ange fastighetsbeteckning och diarie- eller beslutsnummer eller ärendenummer och diarie- eller beslutsnummer.
- berätta varför du tycker att beslutet är fel.
- också beskriva hur du tycker att beslutet ska ändras.
- även skriva ner dina kontaktuppgifter, namn, postadress, telefonnummer och gärna e-postadress.
Om du vill går det även bra att låta ett ombud sköta överklagandet åt dig.
Skicka med eventuella handlingar
Har du handlingar eller något annat som du tycker stödjer din anledning till överklagan? Då bör du skicka med det.
Gör din överklagan i tid
Vi på byggnadsnämnden måste ha fått in din överklagan innan överklagandetiden gått ut. Se till att skicka in överklagan i tid så att den kan behandlas.
Så här skickar du in din överklagan
Du kan skicka eller lämna in din överklagan.
E-post: till byggnadsnamnd@vasteras.se
Postadress:
Västerås stad
Byggnadsnämnden
Stadshuset
721 87 Västerås
Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget Västerås.
Det här händer sedan
Byggnadsnämnden prövar om din överklagan har kommit in i rätt tid. Om så är fallet, lämnas skrivelsen och övriga handlingar över till länsstyrelsen för prövning. När länsstyrelsen har fattat ett beslut, meddelas alla som är berörda.
Bygglots
Bygglots på Kontaktcenter hjälper dig med bygglovsrelaterade frågor såsom nybyggnation, ändringar, rivningar, detaljplanebestämmelser och mycket annat.
Öppettider: Vardagar 08.00-16.30
Telefonnummer: 021‑39 00 00, knappval 3
E-post: kontaktcenter@vasteras.se