Förslaget från regeringskansliet handlar om att staten bör teckna ett Västeråspaket tillsammans med Västerås stad och Region Västmanland. Ett Västeråspaket skulle innebära att staten satsar pengar på infrastruktur, ombyggnad av bangården i Västerås, i utbyte mot att Västerås bygger 10 000 nya bostäder i kollektivtrafiknära läge, och att Region Västmanland ökar både buss- och tågtrafiken. Liknande paket har tidigare tecknats med bland annat Uppsala och Knivsta.
- Det är bra att processen med nationell transportplan löper vidare och att regeringen ökar anslagen till infrastrukturprojekt. Låt oss nu hoppas och tro att denna viktiga satsning kommer pekas ut i den nya nationella planen. Västerås vill bidra till ökad andel hållbara resor i den kraftigt växande arbets- och bostadsmarknaden Mälardalen, säger Sanna Edling, projektchef Mälarporten.
Resecentrum viktigt för den regionala utvecklingen
Ett nytt resecentrum i Västerås är en viktig förutsättning för satsningarna på snabbtåg mellan Oslo och Stockholm.
Länk till annan webbplats. Att Mälarbanan, där Västerås är en viktig nod, utvecklas pekas också ut som viktigt av Mälardalsrådet ”En bättre sits”,
Länk till annan webbplats. det transportpolitiska samarbetet mellan de sju länen Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro, Sörmland, Östergötland och Gotland.
I april 2021 tecknade Västerås stad avtal om samverkan och finansiering av nya resecentrum tillsammans med Region Västmanland och Trafikverket.
Mer information om ett Västeråspaket finns i den här filmen.