För dig som är eller vill bli leverantör till Västerås stad
Här kan du läsa mer om hur du kan bli leverantör, hur du gör när du ska lämna anbud, vad du kan tänka på och annan vägledning när det gäller upphandlingar. Här finns också information till dig som redan är leverantör.

Vill du bli leverantör till Västerås stad?
Både stora som små företag kan bli leverantör till Västerås stad. För att bli leverantör behöver ditt företag först delta i en upphandling genom att lämna in ett anbud. Vinner ni upphandlingen och ingen överprövning görs under avtalsspärren skriver vi avtal med er.
Västerås stad annonserar pågående upphandlingar via det digitala systemet e-Avrop. Innan du lämnar anbud måste du skapa konto i e-Avrop. När du har konto kan du se vilka upphandlingar som passar ditt företag och lämna anbud på dem.
Gör så här:
- Skapa konto hos e-Avrop
- Bevaka de upphandlingar som du är intresserad av
Västerås stad annonserar pågående upphandlingar som du kan lämna anbud på.
Pågående upphandlingar - Lämna anbud när du vill delta
Anslut ditt företag till företagsregistret för direktupphandlingar
Sedan våren 2025 finns ett företagsregister för direktupphandlingar.
I registret kan du som företagare registrera ditt företag för att ta del av förfrågningar om direktupphandlingar. Genom att göra det synliggör du ditt företag och vad det kan erbjuda Västerås stad. Då ökar möjligheten att delta i en direktupphandling och därmed bli leverantör till Västerås stad.
Registret hjälper Västerås stads medarbetare att hitta lämpliga företag att tillfråga vid en direktupphandling, om det inte finns något gällande avtal för det som ska köpas in.
Du ansluter ditt företag genom e-tjänsten där du skriver in dina uppgifter.
Vid frågor om företagsregistret, kontakta
För dig som redan är leverantör
Om du redan har avtal med Västerås stad kan du kontakta din upphandlare på Västerås stad vid frågor. Om det sker förändringar i ditt företag som påverkar avtalet, till exempel ny adress, ny konsult eller annat ska du kontakta din upphandlare.
Om du inte vet vem i Västerås stad som är kontaktperson för ett avtal kan du hitta det i e-Avrop under respektive avtal. Det går också bra att kontakta stadens Kontaktcenter som hjälper dig att komma i kontakt med en upphandlare.
Ha gärna diarienummer eller avtalsnummer till hands när du hör av dig.
E-handel och e-faktura
Som leverantör till Västerås stad kan du effektivisera både din egen och Västerås stads beställnings- och faktureringsprocess. Elektronisk fakturering och elektronisk handel kan göras på flera sätt.
Kontaktcenter
Kontaktcenter hjälper dig med alla dina kommunala frågor.
Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget
Öppettider: Vardagar klockan 08.00-16.30.
Via formulär: Kontaktformulär
Telefonnummer: 021-39 00 00
kontaktcenter@vasteras.se