Trygghetslarm
Trygghetslarm använder du för att snabbt kalla på hjälp om något oförutsett händer dig.
Så ansöker du
Vem som helst kan ansöka om trygghetslarm. Du ansöker genom att kontakta en biståndshandläggare på Västerås stads kontaktcenter via telefon eller genom att använda vår e-tjänst.
Om du ansöker via e-tjänst behöver du identifiera dig med Bank-ID. Därför kan inte god man, anhörig eller annan ansöka åt dig.
E-tjänst
Ansök om trygghetslarmKostnad
Trygghetslarm är avgiftsbelagd. Läs mer i det utfällbara fältet trygghetsskapande teknik på sidan avgifter för omsorg, stöd och hjälp.
Så fungerar trygghetslarm
Du använder trygghetslarmet för att snabbt få hjälp vid olyckor eller oförutsedda händelser i hemmet, till exempel om du ramlar och inte kan ta dig upp. Trygghetslarm ersätter inte hemtjänst eller hemsjukvård.
Larmet fungerar dygnet runt men kan påverkas av störningar i mobilnätet. Därför är det bra att ha en alternativ telefon för att ringa efter hjälp om du blir akut sjuk.

Trygghetslarmet består av två delar
- En larmknapp – som du bär som armband eller halsband.
- En telefonenhet – som du placerar i bostaden och är uppkopplad via mobilnätet.
När du påkallar hjälp
När du trycker på larmknappen kopplas du till en trygghetscentral, som bedömer situationen och vid behov skickas larmärendet vidare till Västerås stads eller Skultuna kommundels larmgrupp. Beroende på larmets allvarlighetsgrad kontaktar larmgruppen dig via telefon eller gör ett hembesök.
När du påkallar hjälp behöver larmpersonalen få tillträde till din bostad för att kunna hjälpa dig hemma. Du kan ge tillträde på två sätt, via ett digitalt lås som erbjuds av Västerås stad eller vanlig plåtnyckel.
Digitala lås erbjuds alltid i samband med installationen av trygghetslarmet.
Kom ihåg att:
- alltid ha larmknappen på dig, även när du badar eller duschar
- larmet bara fungerar i din bostad.
Kontroll av trygghetslarmet
För att säkerställa att ditt trygghetslarm fungerar görs dagliga automatiska testlarm. Detta påverkar inte din vardag. Om ett fel upptäcks kontaktar Västerås stad dig för att åtgärda felet.
Om du vill testa larmet själv kan du trycka på larmknappen och meddela trygghetscentralen att du provar larmet. Du kan göra ett provlarm varje månad för att bekanta dig med larmet.
Frågor och svar
Kontakta oss
Kontaktcenter för äldre och personer med funktionsnedsättning
Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör hemtjänst, bostadsanpassning och boenden och övrig hjälp till äldre och personer med funktionsnedsättning.
Vi värnar om dina synpunkter. De är en viktig del i vårt utvecklingsarbete och hos oss är det Kontaktcenter som tar emot dessa. Vänligen fyll i formuläret för att vidarebefordra dina synpunkter på verksamheten. Tack!
Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget Öppettider: Vardagar klockan 08.00-16.30. Telefonnummer: 021-39 27 25
kontaktcenter@vasteras.se
Relaterade dokument
