Processen för lantmäteriförrättning
På den här sidan visar vi hur en förrättning går till steg för steg.
Här ser du hur processen kan se ut för en lantmäteriförrättning. Det kan skilja sig lite beroende på vad du ansöker om och vilken typ av förrättning som gäller.
De här stegen ingår normalt i processen. I vissa fall behövs varken sammanträde eller fältarbete. Det är storleken på och hur svår förrättningen är som avgör vilka steg som ingår.
- Ansökan
- Utredning
- Kontakter med berörda (sakägare)
- Sammanträde (om det behövs)
- Fältarbete (om det behövs)
- Efterarbete
- Beslut
- Beslutet börjar gälla (laga kraft).
Ansökan
En förrättning börjar med att en ansökan kommer in till lantmäterimyndigheten. Ansökan registreras och får ett ärendenummer. En bekräftelse på att ansökan har kommit in skickas ut till den som har ansökt om förrättningen.
I samband med att en ansökan kommer in gör vi några kontroller. Vi kontrollerar om sökanden är behörig, om alla fastighetsägare har undertecknat ansökan eller om den som skrivit under för ett företag har rätt att göra det.
Utredning
När ärendet har fördelats ut till en förrättningslantmätare påbörjas den inledande utredningen. Förrättningslantmätaren går igenom ansökan och andra eventuella handlingar. Därefter görs en bedömning om ansökan kan genomföras. Bedömningen görs mot gällande lagstiftning. Kostnaden för förrättningen uppskattas och en inledande kontakt tas med sökande.
Förrättningslantmätaren utreder vilka rättigheter och samfälligheter som kan beröras eller om några rättigheter behöver skapas. Även berörda gränser utreds, till exempel hur de har tillkommit. Ibland behöver samråd ske med andra myndigheter för att utreda om till exempel ett allmänt intresse såsom strandskyddet påverkas av förrättningsåtgärden. Hur lång tid som behövs för utredningen beror på hur omfattande förrättningen är och hur lätt eller svårt det är att genomföra den ansökta åtgärden.
Kontakter med sakägare
Löpande under förrättningen har förrättningslantmätaren kontakt med sökande och eventuellt andra som berörs av förrättningen (sakägare). Hur mycket kontakt som behövs varierar mellan ärenden. Det beror bland annat på hur fullständig ansökan är och hur lätt eller svårt det är att genomföra den ansökta åtgärden.
Eventuellt sammanträde
Vid behov hålls ett eller flera sammanträde. Det sker för att
- informera om förrättningen
- ta in information
- synpunkter och yrkanden eller
- för att diskutera frågor som har uppkommit.
Ibland behöver inget sammanträde hållas. Behovet av att hålla sammanträde varierar från förrättning till förrättning.
Delgivningskvitto vid ett lantmäterisammanträde – viktigt att skicka tillbaka
När vi ska hålla ett lantmäterisammanträde skickar vi ut en skriftlig kallelse till de sakägare som berörs av förrättningen. Kallelsen innehåller nästan alltid ett delgivningskvitto som ska undertecknas och skickas tillbaka till oss. Ibland kan det även gå bra att bekräfta via e-post eller telefon till ansvarig förrättningslantmätare att du har tagit emot kallelsen. Det kan också gå bra att bekräfta delgivningen via e‑tjänsten.
Kallelsen måste skickas med delgivning. Det är för att vi behöver få en bekräftelse på att alla som är berörda av förrättningen har fått information om sammanträdet.
Delgivningskvittot innebär bara att du skickar en bekräftelse till oss på lantmäterimyndigheten om att vi har skickat kallelsen till rätt adress. Samt att rätt person har läst den. Att skriva på delgivningskvittot innebär inte något annat.
Om du inte bekräftar delgivningen
Om du inte skickar tillbaka delgivningskvittot till oss kommer vi att fortsätta försöka nå dig. Det kan ske genom telefonsamtal, brev eller rekommenderat brev. Sista steget i vår delgivningsprocess är att använda stämningsman. Delgivning med hjälp av stämningsman innebär att vi tar hjälp av Polisen som personligen överlämnar kallelsen.
Om en fastighet ägs gemensamt av flera personer måste var och en av fastighetsägarna bekräfta delgivningen.
Eventuellt fältarbete
Vid behov åker vi ut på plats i fält och bland annat markerar nya gränser. Dessa mäts in liksom övriga detaljer som kan vara av betydelse, till exempel en byggnad. Du blir tillfrågad innan fältarbetet om du vill närvara och vi kommer i så fall överens om en tid som passar dig. Före fältarbetet gör vi beräkningar, utredningar och andra förberedelser som behövs för att kunna hitta gamla gränser och markera de nya. Efter fältarbetet tar vi hand om och behandlar den inmätta datan för att kunna skapa en förrättningskarta.
Fortsatt handläggning (efterarbete)
När vi har samlat in all information och haft eventuella sammanträden och fältarbeten upprättar förrättningslantmätaren beslutshandlingarna.
Beslutshandlingarna består ofta av
- en förrättningskarta (som illustrerar vad som sker i förrättningen)
- en beskrivning där arealer, rättigheter och andelar i samfälligheter med mera framgår
- ett protokoll där besluten och skälen för dessa redovisas.
Beslut
När allt arbete är klart med förrättningen och alla nödvändiga handlingar har kommit in fattar förrättningslantmätaren beslut i ärendet. De beslut som kan fattas är till exempel
- beslut om förändringarna i fastighetsindelningen
- beslut om ersättning, om sakägare ska betala ersättning till varandra
- beslut om när tillträde får ske
- beslut om hur förrättningskostnaderna ska fördelas mellan sakägarna
- avslutningsbeslut för att avsluta förrättningen.
I samband med att beslut fattas skickas en underrättelse till alla som är berörda av förrättningen. Beslutshandlingar finns tillgängliga på ärendes webbplats. Vi kan i vissa fall skicka dem med underrättelsen.
Från dagen då beslut fattas följer en fyra veckor lång besvärstid. Då kan alla sakägare överklaga besluten. I många fall kan även byggnadsnämnden överklaga samt i vissa fall länsstyrelsen. Första instans att behandla ett eventuellt överklagande är Mark- och miljödomstolen.
Beslutet vinner laga kraft
Om inget överklagande kommer in vinner besluten laga kraft och börjar gälla. När besluten vunnit laga kraft registreras resultatet av förrättningen i fastighetsregistrets text- och kartdel och blir offentligt.
När besluten har registrerats sammanställs en förrättningsakt som skickas ut till den som angivits som aktmottagare. I samband med aktutskicket skickas vanligtvis fakturan för förrättningen ut.
Information om avgifter och kostnader vid lantmäteriförrättningar
Kontaktcenter för bygglots, miljö, gator och parker
Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör bygg och miljö, gator och parker och ger övrig hjälp inom området.
Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget
Öppettider: Vardagar klockan 08.00-16.30.
Via formulär: Kontaktformulär
Telefonnummer: 021-39 00 00, knappval 3
kontaktcenter@vasteras.se