Synpunkter och förslag
Dina synpunkter är värdefulla för att vi ska kunna utveckla och förbättra stadens service och verksamheter. Du kan lämna synpunkter och förslag på olika sätt.
Kontakta oss direkt
Flera sätt att lämna synpunkter
Visselblåsarfunktion
Har du fått veta om något allvarligt fel i stadens verksamhet?
Du kan anmäla anonymt om du inte kan ta upp frågan öppet.
Det gäller till exempel:
- Korruption
- Brott eller fusk
- Andra allvarliga missförhållanden
Vanligtvis anmäler medarbetare till sin närmaste chef.
Visselblåsarfunktionen är för dig som inte kan använda den vanliga vägen.
Så kan du anmäla
Du kan anmäla på följande sätt:
- Via e-tjänsten: vasteras.whistlelink.com
- Ring Interaktiv Säkerhet: 0770-455 594 (vardagar 9–17)
- Skicka brev:
Interaktiv Säkerhet, "Västerås Stad"
Norrgatan 10, 432 41 Varberg - Boka ett möte genom genom att kontakta företaget Interaktiv Säkerhet via e-tjänst, telefon eller post.
Efter att du har anmält
- Anmälan hanteras av företaget Interaktiv säkerhet
När vi får in din anmälan går visselblåsarteamet igenom det du har skrivit. Vi bedömer om det är ett visselblåsarärende enligt lagen, eller om det handlar om något annat, till exempel brister i arbetsmiljön eller ett vanligt klagomål. - Du får en bekräftelse när vi har tagit emot ditt ärende
Din anmälan får ett unikt ärendenummer och verifieringskod. Numret och koden fungerar som ett kvitto som du behöver för att följa ditt ärende. - Följ upp ditt ärende - ibland behöver vi mer information från dig
Ibland behöver vi mer information för att kunna utreda ärendet. Då skriver vi en kommentar där vi berättar vad vi behöver. Fyll gärna på med den informationen, annars kan vi inte gå vidare.
Du behöver själv gå in via e-tjänsten och följa upp ditt ärende för att se om du behöver skicka kompletterande uppgifter.
Klicka på länken till e-tjänsten och välj knappen "Följ upp ärende", använd ditt ärendenummer och verifieringskod.
Om vi inte får något svar inom tre månader avslutar vi ärendet. Du får då ett meddelande om att ärendet har lagts ner. - Ärendet handläggs inom 90 dagar
Du får information via e-tjänsten om hur ärendet har handlagts. Du behöver då vara inloggad med verifieringskoden.
Så jobbar vi med synpunkter och förslag
Dina synpunkter är viktiga för att vi ska kunna utveckla och förbättra vår service och verksamhet.
Vi samlar in dem på flera sätt, bland annat genom:
- Direktkontakt med invånare
- Samverkansgrupper som:
- Rådet för funktionshinderfrågor
- Kommunala pensionärsrådet
- Grupper för nationella minoriteter
Vi jobbar för:
- Respektfullt bemötande
- Möjlighet för alla att vara med
- Tydlig information
- Öppenhet
- Återkoppling
Vårt arbete styrs av:
Kontaktcenter
Kontaktcenter hjälper dig med alla dina kommunala frågor.
Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget
Öppettider: Vardagar klockan 08.00-16.30.
Via formulär: Kontaktformulär
Telefonnummer: 021-39 00 00
kontaktcenter@vasteras.se