Förvaltningar
Västerås stad har 18 nämnder och styrelser och nio förvaltningar. Varje nämnd, styrelse och förvaltning har en egen sida som du hittar via menyn uppe till höger. Där hittar du alla sammanträdestider och ser vilka politiker som arbetar i de olika nämnderna och styrelserna.
Vad gör nämnden och vad gör förvaltningen?
- Nämnderna och styrelserna ansvarar för att de beslut som fattas i fullmäktige blir genomförda inom respektive verksamhet. Kommunfullmäktige beslutar vilka nämnder som ska finnas och väljer ledamöter.
- En förvaltning består av tjänstemän som har till uppgift att genomföra nämndens beslut i praktiken. Tjänstemännen ska också ge politikerna beslutsunderlag inför de beslut som nämnden eller styrelsen ska fatta. Varje förvaltning är knuten till en eller flera nämnder eller styrelser.
Så här jobbar vi
Nämnderna sammanträder normalt en gång i månaden. De flesta möten är delvis offentliga. Nämnderna har infört Allmänhetens frågestund som omfattar max 15 minuter. Då finns det möjlighet att ställa korta frågor till de förtroendevalda om nämndernas verksamhet. Öppna sammanträden innebär att allmänheten kan delta i hela eller delar av mötet. Här nedanför ser du vilka förvaltningar Västerås stad består av.