Alla synpunkter och klagomål ska registreras och dokumenteras. Den som har en synpunkt eller ett klagomål kan:
- formulera själv i webbformuläret. Din synpunkt eller ditt klagomål kommer då till rektor på din skola. Här har du möjlighet att vara anonym om du vill.
- ta hjälp av personal eller rektor.
Webbformulär för synpunkter och klagomål på en kommunal grundskola
Länk till annan webbplats.
Steg 2 Verksamhetschef
Om skolan inte hanterar ditt klagomål, eller om du är missnöjd med hur klagomålet hanterats, kan du kontakta verksamhetschefen för grundskoleverksamheten.
Kontaktuppgifter barn- och utbildningsförvaltningen
Steg 3 Skolinspektionen
Om klagomålet inte hanteras av verksamhetschefen för grundskoleverksamheten, eller om du är missnöjd med hur klagomålet hanterats, kan du kontakta Skolinspektionen.
Klagomålshantering, Skolinspektionen
Länk till annan webbplats.
Om ditt barn går i en fristående grundskola
Steg 1 Grundskolan
Om du har en synpunkt eller ett klagomål på en fristående grundskola ska du först vända dig direkt till skolan och följa deras rutin.
Steg 2 Västerås stad
Om det inte känns möjligt eller du känner dig missnöjd med hanteringen, kan du vända dig till Västerås stad för råd och stöd.
Steg 3 Skolinspektionen
Du kan också vända dig till Skolinspektionen som har tillsynsansvar för fristående grundskolor.
Klagomålshantering, Skolinspektionen
Länk till annan webbplats.