Vill du ändra utseendet på din fastighets tak eller fasad, till exempel färg, material eller utseende? Då behöver du först söka bygglov. Det gäller även om du vill ändra befintliga eller sätta in nya fönster eller dörrar.
Så här ser processen ut för dig som bor inom detaljplanerat område. Om du bor utanför detaljplanerat område, ta kontakt med vår Bygglots för att få veta vad som gäller.
Kontaktuppgifter till Bygglots
Är du osäker på vad som gäller för ditt område?
Innan du påbörjar ditt projekt är det viktigt att du tar reda på så mycket som möjligt. Läs därför igenom hela sidan innan du börjar. Då har du också lättare att planera din budget och tidplan samt förstå ditt ansvar under processen.
På den här sidan söker du bygglov om du vill ändra en byggnads tak eller fasad på något sätt. Det kan till exempel vara att byta taket eller väggarnas material och färg eller om du vill sätta igen (ta bort) en dörr eller öppna upp för en ny. Det kan också vara att sätta in nya fönster eller sätta igen dem. Det gäller både på tak och väggar. Generellt krävs lov för att ändra tak eller fasad men reglerna kan skifta på olika områden. Hör därför av dig till vår Bygglots för att få veta vad om gäller hos dig.
Yttre ändringar av en byggnad, Boverket Länk till annan webbplats.
Innan du kan skicka in din ansökan behöver du förbereda eller beställa följande handlingar:
Du kan ofta utgå från äldre ritningar som finns i vårt bygglovsarkiv när du ska ta fram eller göra ritningar till ditt projekt.
Bygglovsarkivet
Checklista för dig som ska ändra tak eller fasad Word, 48 kB.
Checklista för dig som ska installera solpaneler Word, 48 kB.
När du är klar med alla dina handlingar är det dags att skicka in din ansökan. Du som har e‑legitimation, till exempel Bank-ID, kan med fördel använda vår e-tjänst. Om du saknar e‑legitimation kan du göra din ansökan med en blankett som du postar till oss.
Du kan sedan följa ditt ärende och se hur långt det har kommit via webben. Har du angivit en e‑postadress kommer all vår kommunikation med dig att ske via den.
Blankett för ansökan om bygglov Word, 234 kB.
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter Länk till annan webbplats.
Det får som längst ta tio veckor att handlägga ditt ärende enligt plan- och bygglagen. Tiden räknas från det att alla handlingar, som behövs för att pröva ditt ärende, har kommit in till oss och ditt ärendet är komplett.
Du kan påverka handläggningstiden genom att
Om ditt ärende skickas ut på remiss kan handläggningstiden förlängas med motsvarande tid. Den brukar vara tre veckor. Handläggningstiden kan också förlängas med tio veckor om ditt ärende behöver utredas mer.
I tjänsten Mina byggärenden kan du enkelt följa var i processen ditt ärende befinner sig.
Mina byggärenden Länk till annan webbplats.
Har du fått ett meddelande om att det saknas handlingar för att vi ska kunna fortsätta arbeta med din ansökan? Här kan du skicka in de handlingar vi behöver ha.
Skicka in fler handlingar till din ansökan Länk till annan webbplats.
När vi beviljar bygglov utfärdar vi ofta även ett startbesked. Om du har fått ditt bygglov men inte startbesked ska du skicka in vissa handlingar för att få startbesked. I ditt bygglov står vilka handlingar som du ska skicka in för att få ett startbesked. Först när du har lämnat in alla dessa handlingar får du ditt startbesked.
Skicka in handlingar för att få startbesked Länk till annan webbplats.
Se när ditt bygglov har kungjorts, Post- och Inrikes Tidningar Länk till annan webbplats.
I ditt startbesked står det vilka handlingar du ska skicka in för att du ska kunna få ett slutbesked.
Under byggtiden är det viktigt att du följer de handlingar och ritningar som du har lämnat in. Om du behöver göra avsteg från dessa måste du kontakta din handläggare.
När du har gjort ditt arbete klart behöver du bland annat skicka in undertecknad kontrollplan. Först när du har fått ditt slutbesked kan du börja använda det du har byggt eller ändrat.
I ditt startbesked står det vilka handlingar du ska skicka in för att du ska få ett slutbesked.
Bygglots på Kontaktcenter hjälper dig med bygglovsrelaterade frågor såsom nybyggnation, ändringar, rivningar, detaljplanebestämmelser och mycket annat.
Öppettider: Vardagar 08.00-16.30
E-post: kontaktcenter@vasteras.se Telefonnummer: 021-39 00 00, knappval 3
När du skickar in ditt meddelande kommer det att omvandlas till ett e-postmeddelande.
E-post till kommunen betraktas normalt som en allmän handling enligt tryckfrihetsförordningen. Det innebär bland annat att den är offentlig och att allmänheten och massmedierna har rätt att ta del av innehållet. E-post till våra myndigheter registreras precis som vanlig post hos respektive myndighet. Därefter sänds den vidare till den enhet eller person som berörs.
Uppgifterna du fyller i här och sedan sänder in till oss kommer att skickas i okodad form över Internet.
Tänk på sekretessen; skicka aldrig konfidentiella uppgifter. I dessa fall ber vi dig kontakta oss på telefon.
Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter.